Globaali Klassikka

Learning together

Globaali virtuaalitodellisuus on osa lukiolaisen arkea (GLOVR)

OPH-hank­keen (In­no­va­tii­vis­ten op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen edis­tä­mi­nen lu­ki­o­kou­lu­tuk­ses­sa) avul­la mah­dol­lis­te­taan uu­sien op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen (esim. vir­tu­aa­li­to­del­li­suu­den) si­säl­tö­jen ja käyt­tä­mi­sen ke­hit­tä­mi­nen ope­tus­käy­tös­sä. Glov­ris­sa si­säl­löt ovat glo­baa­le­ja, kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen tee­mo­ja.

Kak­si­vuo­ti­nen han­ke käyn­nis­tyi syk­syl­lä 2017 ja pää­tim­me suun­na­ta hank­keen riit­tä­vän laa­jal­le jou­kol­le. Lu­ki­os­sam­me to­teu­tet­ta­van tii­mi­jak­soon osal­lis­tui 140 en­sim­mäi­sen opin­to­vuo­den opis­ke­li­jaa ja kuu­si opet­ta­jaa.

Yh­teis­työ­hön läh­ti mu­kaan Lyf­ta, jol­la on asi­an­tun­te­mus­ta ope­tus­a­lal­ta, vir­tu­aa­li­to­del­li­suu­des­ta sekä kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen tee­mois­ta. Lyf­tan kans­sa suun­nit­te­lim­me vii­kon mit­tai­sen ope­tus­pa­ke­tin.

Lyf­ta tuli ta­paa­maan tii­mi­jak­son alus­sa opis­ke­li­joi­ta, esit­te­li toi­min­taan­sa (mm. Awra Amba – ja Din­ner 360 -ym­pä­ris­töt) ja kar­toit­ti opis­ke­li­joi­den toi­vei­ta. Ta­paa­mi­ses­sa käy­tet­tiin kah­ta kiel­tä: eng­lan­tia ja suo­mea. Opis­ke­li­joil­le ker­rot­tiin myös, että seu­raa­vas­sa ta­paa­mi­ses­sa eng­lan­ti on yhä työ­kie­li. Opis­ke­li­jois­ta jo­kai­nen kävi myös vr-maa­il­mas­sa tu­tus­tu­mas­sa Awra Am­ban ky­lään noin mi­nuu­tin ajan. Mo­nel­le se oli en­sim­mäi­nen vr-ko­ke­mus. Lyf­tan vr-maa­il­mo­jen ta­ri­nat vei­vät kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen tee­moi­hin.

Kuu­kau­den pääs­tä sit­ten koit­ti var­si­nai­nen työ­jak­so, joka kes­ti nel­jä päi­vää. En­sim­mäi­se­nä päi­vä­nä käy­tiin läpi ta­ri­nan­ker­ron­nan ele­ment­te­jä. Kuin­ka ava­ta toi­sen ih­mi­sen elä­mää – ehkä toi­sen­lai­ses­sa elä­män­ti­lan­tees­sa tai kult­tuu­ris­sa? Li­säk­si tu­tus­tut­tiin Agen­da 2030 –ta­voit­tei­siin tar­kem­min (edel­li­se­nä päi­vä­nä oli ol­lut ly­hyt esit­te­ly oppi­tun­nil­la). Opis­ke­li­jat ha­keu­tui­vat kiin­nos­tuk­sen­sa mu­kaan tu­tus­tu­maan tar­kem­min yh­teen ta­voit­tei­siin – ja näin muo­dos­tui­vat suun­nit­te­lu­tii­mit.

Toi­se­na päi­vä­nä tii­mit ra­ken­si­vat omaan kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ta­voit­tee­seen so­pi­van ta­ri­nan ja suun­nit­te­li­vat vr-maa­il­man, jos­sa se esi­te­tään. Li­säk­si he suun­nit­te­li­vat myyn­ti­pu­heen, sil­lä var­si­nai­seen tuo­tan­toon pää­si vain kuu­si ää­nes­tyk­sel­lä va­lit­tua.

Kol­mas päi­vä al­koi pitc­hauk­sel­la eli myyn­ti­pu­heil­la. Esi­tyk­sis­sä nou­si esil­le hie­no­ja ide­oi­ta jo­kai­ses­ta kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ta­voit­tees­ta. Ää­nes­tyk­ses­sä kui­ten­kin vain kuu­si pää­si jat­koon, mut­ta jo­kai­nen opis­ke­li­ja jat­koi jos­sa­kin tuo­tan­to­tii­mis­sä. Syn­tyi siis noin 20 hen­gen tii­me­jä, jois­sa roo­lit vaih­te­li­vat tuot­ta­jas­ta käsi­kir­joit­ta­jaan, ku­vaa­jaan ja mo­neen muu­hun. Jo­kai­sel­le löy­tyi oma työ tuo­tan­nos­sa. Päi­vän ai­ka­na idea ra­ken­net­tiin lop­puun, ku­vat­tiin ja vie­tiin vir­tu­aa­li­maa­il­maan.

Nel­jän­te­nä päi­vä­nä oli jäl­jel­lä töi­den esit­te­ly. Kai­kis­sa kuu­des­sa työs­sä tuli kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ky­sei­nen ta­voi­te hy­vin esil­le, idea oli oma­pe­räi­nen ja to­teu­tet­tiin eri­lai­sia vr-ker­ron­nan mah­dol­li­suuk­sia. Opis­ke­li­jat pal­kit­si­vat tii­meis­tään ko­vim­man työn­te­ki­jän, in­no­vaat­to­rin ja koor­di­naat­to­rin. Pal­kin­to ja­et­tiin no­pe­as­ti tii­meis­sä (kark­ki­pus­sit), sil­lä pal­ki­tut ha­lu­si­vat ko­ros­taa yh­teis­työn mer­ki­tys­tä.

Hie­noin­ta vii­kos­sa oli jo­kai­sen osal­li­suus ja eri­lais­ten te­ki­jöi­den mer­ki­tys tuo­tan­nos­sa. Tii­mi­työ, roh­keus vie­dä ide­oi­ta eteen­päin ja tie­don ha­ke­mi­nen nä­kyi­vät töis­sä. Opet­ta­jien näkö­kul­mas­ta täs­sä koh­ta­si­vat hie­nos­ti eri oppi­ai­nei­den ta­voit­teet – li­säk­si saim­me hie­non kou­lu­tuk­sen vr-maa­il­man ta­ri­nan­ker­ron­taan! Kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ta­voit­teet si­säl­tö­nä toi­mi­vat to­del­la hy­vin, kos­ka nii­den konk­reet­tis­ta mer­ki­tys­tä jou­tui poh­ti­maan ra­ken­ta­es­sa ta­ri­naa. Op­pi­mi­nen pe­rus­tui siis oi­val­ta­mi­se­e­en.

Jo­kai­nen tuo­tos ja ta­ri­na on ke­rät­ty Mo­bie Zine jul­kai­suun. Lue ja ihas­tu nuor­ten töi­hin.

Yh­teis­työs­sä Lyf­tan kans­sa syn­tyi VR-ta­ri­nan­ra­ken­ta­mi­sen  VR MA­KER’S TOOL­KIT. Kou­luil­le syn­tyi opas 360-ym­pä­ris­tö­jen ja vr-maa­il­moi­den ra­ken­ta­mi­seen.

Glovr teki vuo­den ai­ka­na vie­rai­lu­ja mm. VR Boot­ca­miin Tuu­su­lan tais­te­lu­kes­kuk­seen, Kan­sain­väli­SYYS­päi­vil­le Hel­sin­kiin ja PVADL-ta­pah­tu­maan Tans­kas­sa sekä vai­kut­ti Ga­me­Jam-ta­pah­tu­mis­sa Klas­si­kas­sa.

Toi­mi­vat oppi­lai­tok­set ovat Kuo­pi­on klas­sil­li­nen lu­kio (koor­di­naat­to­ri) ja Joen­suun yh­teis­kou­lun lu­kio.

Yh­teis­työ­kump­pa­nei­na toi­mi­vat:

 

Individually and Collectively, on Behalf of the Community (ICBC)

Eras­mus KA1 -han­ke In­di­vi­du­al­ly and Col­lec­ti­ve­ly, on Be­half of the Com­mu­ni­ty (ICBC) 2016 – 2018 vie 12 opet­ta­jaa kou­lut­tau­tu­maan kurs­seil­le tai seu­raa­maan ope­tus­ta (job sha­do­wing) jos­sa­kin Eu­roo­pan maas­sa. Hank­keen ta­voit­tee­na on vah­vis­taa yh­tei­söl­li­siä työs­ken­te­ly­ta­po­ja, moni­puo­lis­taa ope­tus­ta ja ar­vi­oin­tia, ke­hit­tää di­gi­taa­lis­ta pe­da­go­giik­ka sekä vah­vis­taa kie­li­tai­toa ja kan­sain­vä­lis­tä ver­kos­toa. Han­ke on Eu­roo­pan uni­oi­nin ra­hoit­ta­ma.

Luku­vuo­den ai­ka­na kah­dek­san opet­ta­jaa kävi kou­lut­tau­tu­mas­sa tai job sha­do­wing -jak­sol­la eri puo­lil­la Eu­roop­paa. Inka Kok­ko­nen seu­ra­si mar­ras­kuus­sa kah­den vii­kon ajan hol­lan­ti­lai­sen Me­lancht­hon Bergsc­hen­ho­ek -kou­lun toi­min­taa. Sari Su­van­to vie­rai­li niin ikään kah­den vii­kon ajan rans­ka­lai­ses­sa lu­ki­os­sa Lycée Sud Mé­doc in Le Tail­lan Mé­doc tam­mi­kuus­sa. Maa­lis­kuus­sa Elsi Mörs­ky tu­tus­tui Sak­sas­sa vii­kon kurs­sil­la yh­tei­söl­li­siin op­pi­mis­ta­poi­hin ja San­na Tu­ru­nen oli kah­den vii­kon job sha­do­wing -jak­sol­la es­pan­ja­lai­ses­sa kou­lus­sa Co­le­gio Di­o­ce­sa­no San Atón.  Anna Ma­li­nen suun­ta­si huh­ti­kuus­sa kah­dek­si vii­kok­si Itä­val­taan Bun­des­han­del­sa­ka­de­mi­een seu­raa­maan ope­tus­ta ja sa­mas­sa kuus­sa Han­na Su­ti­nen suun­ta­si kult­tuu­ri­kurs­sil­le Lon­too­seen. Tou­ko­kuus­sa Pia Ah­to­nen vie­rai­li vii­kon ver­ran ita­li­a­lai­ses­sa kou­lus­sa Li­ceo Clas­si­co Scien­ti­fi­co Ari­os­to Spal­lan­za­ni Reg­gio Emi­li­as­sa ja Riit­ta Pi­ri­nen kak­si viik­koa Cric­ho­well high schoo­lis­sa Wa­le­sis­sa.

Mat­kat ovat laa­jen­ta­neet kä­si­tys­tä opet­ta­mi­ses­ta ja ar­vi­oin­nis­ta. Mat­koil­ta tuli pal­jon mu­ka­na ja pal­jon on yh­tei­ses­ti ja­et­ta­vaa. Mat­ko­jen an­tia jul­kais­taan kesä­kuus­sa Klas­si­kan si­vuil­la hank­keen e-kir­jas­sa. Han­ke jat­kuu syk­syl­lä.

Avain­sa­no­ja ovat yh­tei­söl­li­syys, kie­li­tie­toi­suus ja di­gi­ta­li­saa­tio. Lu­ki­on opet­ta­ja on pe­rin­tei­ses­ti työs­ken­nel­lyt pal­jon yk­sin. Ta­voit­teem­me on hank­keen myö­tä muut­taa työ­kult­tuu­ria yh­tei­söl­li­sem­pään suun­taan – lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kai­ses­ti. Yh­tei­nen pro­jek­ti an­taa mah­dol­li­suu­den ky­seen­a­lais­taa joi­ta­kin oman työ­kult­tuu­rin heik­kouk­sia. Ta­voit­teel­li­nen yh­teis­työ opet­ta­jien kes­ken täy­tyy olla si­sään­ra­ken­net­tu mal­li en­nen kuin muu­tok­set to­teu­tu­vat. Sil­lä pa­ran­ne­taan myös työ­yh­tei­sö­jen su­lau­tu­mis­ta yh­teen.

Ha­lu­am­me suo­men­kie­li­sen­sä lu­ki­o­na vah­vis­taa kie­li­tie­toi­suut­ta: oman alan kie­li­tie­toi­suus vaa­tii opet­ta­jal­ta suo­men­kie­li­sen su­ju­vuu­den li­säk­si ai­na­kin eng­lan­nin­kie­lis­tä pe­rus­o­saa­mis­ta.

Di­gi­taa­li­suus kuu­luu vält­tä­mät­tö­mä­nä osa­na ko­ko­nai­suu­teen. Meil­lä on käyt­tö­ko­ke­muk­sia, mut­ta pe­da­go­giik­ka, sen toi­mi­vuus ja tu­lok­sel­li­suus op­pi­mi­ses­sa, haas­taa ha­ke­maan uu­sia näkö­kul­mia oman oppi­ai­neen tu­ek­si ja sitä kaut­ta oppi­ai­nei­den vä­li­sen yh­teis­työn tu­ek­si. Di­gi­taa­li­suus ope­tuk­ses­sa on niin suu­res­sa muu­tok­ses­sa, että sen to­del­li­nen käyt­töön­otto vaa­tii luo­via rat­kai­su­ja.

Vaihto-opettajat ja vaihto-opiskelijat

Luku­vuon­na 2017-2018 kou­lus­sam­me toi­mi kak­si ja­pa­ni­lais­ta vaih­to-opet­ta­jaa: Yayoi Hi­gas­hi (huh­ti­kuu 2017 – jou­lu­kuu 2017) ja Fu­ra­no Ma­ruya­ma (tam­mi­kuu 2018 – huh­ti­kuu 2018). Klas­sik­ka News -si­vus­tol­la on Fu­ra­no Ma­ruya­man haas­tat­te­lu. Tänä luku­vuon­na meil­lä oli myös kak­si vaih­to-opis­ke­li­jaa: Va­le­rie Fisc­her Yh­dys­val­lois­ta ja Koh­ta Tsuc­hiya Ja­pa­nis­ta. Koh­ta Tsuc­hiyan ker­to­mus ku­lu­nees­ta vuo­des­ta on myös lu­et­ta­vis­sa Klas­sik­ka News -si­vus­tol­la.

Japani-päivät Turussa 23. – 24.3.2018

Klas­si­kal­la on jo pit­kään ol­lut ja­pa­ni­lai­sia vaih­to-opet­ta­jia ja -op­pi­lai­ta. Tänä vuon­na vaih­to-opet­ta­jam­me Fu­ra­no Ma­ruya­ma, vaih­to-op­pi­laam­me Koh­ta Tsuc­hiya ja Ma­do­ka Na­ka­ji­ma sekä ak­tii­vi­nen ja­pa­nin­o­pis­ke­li­jam­me Roo­sa An­ti­la pää­si­vät vie­rai­le­maan vuo­sit­tain jär­jes­tet­tä­vil­lä Ja­pa­ni-päi­vil­lä.

Tu­tus­tu päi­vien an­tiin kuva­koos­tees­sa. Ja­pa­ni-päi­vät

Vuo­si­ker­to­mus 2017-2018Kuo­pi­on klas­sil­li­nen lu­kio10.5.2017