Globaali virtuaalitodellisuus on osa lukiolaisen arkea (GLOVR)
OPH-hankkeen (Innovatiivisten oppimisympäristöjen edistäminen lukiokoulutuksessa) avulla mahdollistetaan uusien oppimisympäristöjen (esim. virtuaalitodellisuuden) sisältöjen ja käyttämisen kehittäminen opetuskäytössä. Glovrissa sisällöt ovat globaaleja, kestävän kehityksen teemoja.
Kaksivuotinen hanke käynnistyi syksyllä 2017 ja päätimme suunnata hankkeen riittävän laajalle joukolle. Lukiossamme toteutettavan tiimijaksoon osallistui 140 ensimmäisen opintovuoden opiskelijaa ja kuusi opettajaa.
Yhteistyöhön lähti mukaan Lyfta, jolla on asiantuntemusta opetusalalta, virtuaalitodellisuudesta sekä kestävän kehityksen teemoista. Lyftan kanssa suunnittelimme viikon mittaisen opetuspaketin.
Lyfta tuli tapaamaan tiimijakson alussa opiskelijoita, esitteli toimintaansa (mm. Awra Amba – ja Dinner 360 -ympäristöt) ja kartoitti opiskelijoiden toiveita. Tapaamisessa käytettiin kahta kieltä: englantia ja suomea. Opiskelijoille kerrottiin myös, että seuraavassa tapaamisessa englanti on yhä työkieli. Opiskelijoista jokainen kävi myös vr-maailmassa tutustumassa Awra Amban kylään noin minuutin ajan. Monelle se oli ensimmäinen vr-kokemus. Lyftan vr-maailmojen tarinat veivät kestävän kehityksen teemoihin.
Kuukauden päästä sitten koitti varsinainen työjakso, joka kesti neljä päivää. Ensimmäisenä päivänä käytiin läpi tarinankerronnan elementtejä. Kuinka avata toisen ihmisen elämää – ehkä toisenlaisessa elämäntilanteessa tai kulttuurissa? Lisäksi tutustuttiin Agenda 2030 –tavoitteisiin tarkemmin (edellisenä päivänä oli ollut lyhyt esittely oppitunnilla). Opiskelijat hakeutuivat kiinnostuksensa mukaan tutustumaan tarkemmin yhteen tavoitteisiin – ja näin muodostuivat suunnittelutiimit.
Toisena päivänä tiimit rakensivat omaan kestävän kehityksen tavoitteeseen sopivan tarinan ja suunnittelivat vr-maailman, jossa se esitetään. Lisäksi he suunnittelivat myyntipuheen, sillä varsinaiseen tuotantoon pääsi vain kuusi äänestyksellä valittua.
Kolmas päivä alkoi pitchauksella eli myyntipuheilla. Esityksissä nousi esille hienoja ideoita jokaisesta kestävän kehityksen tavoitteesta. Äänestyksessä kuitenkin vain kuusi pääsi jatkoon, mutta jokainen opiskelija jatkoi jossakin tuotantotiimissä. Syntyi siis noin 20 hengen tiimejä, joissa roolit vaihtelivat tuottajasta käsikirjoittajaan, kuvaajaan ja moneen muuhun. Jokaiselle löytyi oma työ tuotannossa. Päivän aikana idea rakennettiin loppuun, kuvattiin ja vietiin virtuaalimaailmaan.
Neljäntenä päivänä oli jäljellä töiden esittely. Kaikissa kuudessa työssä tuli kestävän kehityksen kyseinen tavoite hyvin esille, idea oli omaperäinen ja toteutettiin erilaisia vr-kerronnan mahdollisuuksia. Opiskelijat palkitsivat tiimeistään kovimman työntekijän, innovaattorin ja koordinaattorin. Palkinto jaettiin nopeasti tiimeissä (karkkipussit), sillä palkitut halusivat korostaa yhteistyön merkitystä.
Hienointa viikossa oli jokaisen osallisuus ja erilaisten tekijöiden merkitys tuotannossa. Tiimityö, rohkeus viedä ideoita eteenpäin ja tiedon hakeminen näkyivät töissä. Opettajien näkökulmasta tässä kohtasivat hienosti eri oppiaineiden tavoitteet – lisäksi saimme hienon koulutuksen vr-maailman tarinankerrontaan! Kestävän kehityksen tavoitteet sisältönä toimivat todella hyvin, koska niiden konkreettista merkitystä joutui pohtimaan rakentaessa tarinaa. Oppiminen perustui siis oivaltamiseeen.
Yhteistyössä Lyftan kanssa syntyi VR-tarinanrakentamisen VR MAKER’S TOOLKIT. Kouluille syntyi opas 360-ympäristöjen ja vr-maailmoiden rakentamiseen.
Glovr teki vuoden aikana vierailuja mm. VR Bootcamiin Tuusulan taistelukeskukseen, KansainväliSYYSpäiville Helsinkiin ja PVADL-tapahtumaan Tanskassa sekä vaikutti GameJam-tapahtumissa Klassikassa.
Toimivat oppilaitokset ovat Kuopion klassillinen lukio (koordinaattori) ja Joensuun yhteiskoulun lukio.
Yhteistyökumppaneina toimivat:
- KEPA ry, Sisällön- ja tiedonjakelu kansallisesti ja kansainvälisesti
- Plan International Finland, Sisällön- ja tiedonjakelu kansallisesti ja kansainvälisesti
- NEST-keskus Sisällön- ja tiedonjakelu kansallisesti ja kansainvälisesti
- LYFTA OY, Sisällön tuotannon ohjaus ja koulutus
- MOBIE OY (eSmart hankesivusto ja verkko-oppimisen palvelut sekä 360 sisällöntuotannon julkaisualusta)
- #FinEduVr – Virtuaalitodellisuus ja elämyksellinen oppiminen (Osaamisen jakaminen OPH-hankkeille)
Individually and Collectively, on Behalf of the Community (ICBC)
Erasmus KA1 -hanke Individually and Collectively, on Behalf of the Community (ICBC) 2016 – 2018 vie 12 opettajaa kouluttautumaan kursseille tai seuraamaan opetusta (job shadowing) jossakin Euroopan maassa. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa yhteisöllisiä työskentelytapoja, monipuolistaa opetusta ja arviointia, kehittää digitaalista pedagogiikka sekä vahvistaa kielitaitoa ja kansainvälistä verkostoa. Hanke on Euroopan unioinin rahoittama.
Lukuvuoden aikana kahdeksan opettajaa kävi kouluttautumassa tai job shadowing -jaksolla eri puolilla Eurooppaa. Inka Kokkonen seurasi marraskuussa kahden viikon ajan hollantilaisen Melanchthon Bergschenhoek -koulun toimintaa. Sari Suvanto vieraili niin ikään kahden viikon ajan ranskalaisessa lukiossa Lycée Sud Médoc in Le Taillan Médoc tammikuussa. Maaliskuussa Elsi Mörsky tutustui Saksassa viikon kurssilla yhteisöllisiin oppimistapoihin ja Sanna Turunen oli kahden viikon job shadowing -jaksolla espanjalaisessa koulussa Colegio Diocesano San Atón. Anna Malinen suuntasi huhtikuussa kahdeksi viikoksi Itävaltaan Bundeshandelsakademieen seuraamaan opetusta ja samassa kuussa Hanna Sutinen suuntasi kulttuurikurssille Lontooseen. Toukokuussa Pia Ahtonen vieraili viikon verran italialaisessa koulussa Liceo Classico Scientifico Ariosto Spallanzani Reggio Emiliassa ja Riitta Pirinen kaksi viikkoa Crichowell high schoolissa Walesissa.
Matkat ovat laajentaneet käsitystä opettamisesta ja arvioinnista. Matkoilta tuli paljon mukana ja paljon on yhteisesti jaettavaa. Matkojen antia julkaistaan kesäkuussa Klassikan sivuilla hankkeen e-kirjassa. Hanke jatkuu syksyllä.
Avainsanoja ovat yhteisöllisyys, kielitietoisuus ja digitalisaatio. Lukion opettaja on perinteisesti työskennellyt paljon yksin. Tavoitteemme on hankkeen myötä muuttaa työkulttuuria yhteisöllisempään suuntaan – lukion opetussuunnitelman mukaisesti. Yhteinen projekti antaa mahdollisuuden kyseenalaistaa joitakin oman työkulttuurin heikkouksia. Tavoitteellinen yhteistyö opettajien kesken täytyy olla sisäänrakennettu malli ennen kuin muutokset toteutuvat. Sillä parannetaan myös työyhteisöjen sulautumista yhteen.
Haluamme suomenkielisensä lukiona vahvistaa kielitietoisuutta: oman alan kielitietoisuus vaatii opettajalta suomenkielisen sujuvuuden lisäksi ainakin englanninkielistä perusosaamista.
Digitaalisuus kuuluu välttämättömänä osana kokonaisuuteen. Meillä on käyttökokemuksia, mutta pedagogiikka, sen toimivuus ja tuloksellisuus oppimisessa, haastaa hakemaan uusia näkökulmia oman oppiaineen tueksi ja sitä kautta oppiaineiden välisen yhteistyön tueksi. Digitaalisuus opetuksessa on niin suuressa muutoksessa, että sen todellinen käyttöönotto vaatii luovia ratkaisuja.
Vaihto-opettajat ja vaihto-opiskelijat
Lukuvuonna 2017-2018 koulussamme toimi kaksi japanilaista vaihto-opettajaa: Yayoi Higashi (huhtikuu 2017 – joulukuu 2017) ja Furano Maruyama (tammikuu 2018 – huhtikuu 2018). Klassikka News -sivustolla on Furano Maruyaman haastattelu. Tänä lukuvuonna meillä oli myös kaksi vaihto-opiskelijaa: Valerie Fischer Yhdysvalloista ja Kohta Tsuchiya Japanista. Kohta Tsuchiyan kertomus kuluneesta vuodesta on myös luettavissa Klassikka News -sivustolla.
Japani-päivät Turussa 23. – 24.3.2018
Klassikalla on jo pitkään ollut japanilaisia vaihto-opettajia ja -oppilaita. Tänä vuonna vaihto-opettajamme Furano Maruyama, vaihto-oppilaamme Kohta Tsuchiya ja Madoka Nakajima sekä aktiivinen japaninopiskelijamme Roosa Antila pääsivät vierailemaan vuosittain järjestettävillä Japani-päivillä.
Tutustu päivien antiin kuvakoosteessa. Japani-päivät
Vuosikertomus 2017-2018Kuopion klassillinen lukio10.5.2017