Työelämäyhteistyötä Klassikassa

Ohjatusti kohti tulevaisuuden työelämää

Oh­ja­tus­ti koh­ti tu­le­vai­suu­den työ­e­lä­mää -hank­kees­sa jär­jes­tet­tiin työ­e­lä­mä­tee­ma­päi­vä kai­kis­sa Kuo­pi­on lu­ki­ois­sa. Päi­vän ai­ka­na oppi­tun­tien ohes­sa teh­tiin eri­lai­sia teh­tä­viä ja kat­sot­tiin tie­to­is­ku­ja mm. sii­tä, mitä nuo­ret ajat­te­le­vat lu­ki­os­sa opi­tuis­ta työ­e­lä­mä­tai­dois­ta. Näis­tä koot­tiin lu­ki­oit­tain koos­te; Klas­si­kas­sa ko­ros­tui yleis­si­vis­tys, mut­ta mo­nia hie­no­ja lu­ki­os­sa opit­tu­ja tai vah­vis­tu­nei­ta tai­to­ja nuo­ret toi­vat esil­le.

Päi­vä hui­pen­tui fu­tu­ris­ti Pert­tu Pö­lö­sen Key­no­te-pu­heen­vuo­roon, joka lä­he­tet­tiin Gra­dia-lu­ki­on ti­lois­ta yh­täai­kaa kaik­kiin hank­kees­sa mu­ka­na ol­lei­siin lu­ki­oi­hin Kuo­pi­os­sa, Mik­ke­lis­sä, Jy­väs­ky­läs­sä, Lem­pää­läs­sä ja Kan­gas­alla.

Työ­e­lä­mä­tee­ma­päi­vä päät­ti hank­keen, jo­hon kuu­lui mo­nen­lais­ta toi­min­taa. Tänä luku­vuon­na Kuo­pi­os­sa to­teu­tet­tiin mm. in­no­vaa­ti­o­viik­ko yh­des­sä Bu­si­ness Cen­ter Kuo­pi­on kans­sa ja opet­ta­jien työ­e­lä­mä­vie­rai­lut eli pie­ni­muo­toi­nen ope-tet. 

Innovaatioviikko tiimijaksossa

In­no­vaa­ti­o­viik­ko toi­mi osa­na op­pi­mis­si­säl­töä en­sim­mäi­sen vuo­den lu­ki­o­lais­ten tii­mi­jak­soa Kuo­pi­on Klas­sil­li­ses­sa lu­ki­os­sa. Mu­ka­na oli 40 vii­den hen­gen tii­miä, ko­ko­nai­suu­des­saan noin 200 opis­ke­li­jaa. Teh­tä­vä­nä tii­meil­le oli ide­oi­da tu­le­vai­suu­den rat­kai­su­ja: Esi­mer­kik­si mie­len­kiin­toi­nen ja hyö­dyl­li­nen pal­ve­lu, tuo­te tai uusi toi­min­ta­mal­li. Opis­ke­li­joi­ta roh­kais­tiin kat­so­maan roh­ke­as­ti tu­le­vai­suu­den maa­il­maan, esi­mer­kik­si vuo­teen 2030 ja kes­kit­ty­mään min­kä on­gel­man he voi­si­vat tii­mis­sä rat­kais­ta tai tar­peen täyt­tää sekä poh­tia kuin­ka ide­an en­sim­mäi­nen ver­sio voi­tai­siin to­teut­taa​. Li­säk­si ak­ti­voi­tiin ajat­te­le­maan tu­le­vai­suut­ta ja sen kon­teks­tia laa­jas­ti; asi­oi­ta ku­ten kes­tä­vää ke­hi­tys­tä, ih­mis­ten muut­tu­via toi­min­ta­ta­po­ja ja kan­nat­ta­vaa lii­ke­toi­min­taa (eli kuin­ka rat­kai­sus­ta teh­dään yllä­pi­det­tä­vä?). Rat­kai­su pys­tyi koh­den­tu­maan laa­jem­min eri ryh­mil­le tai esi­mer­kik­si Kuo­pi­on kau­pun­gin kon­teks­tiin ja osa tii­meis­tä ide­oi­kin rat­kai­su­ja kun­ta­lai­sil­le.

Esi­merk­kei­nä toi­mi­vat tee­mat ku­ten ter­veys, yh­teis­kun­nan muut­tu­vat tar­peet, uu­det ta­vat kom­mu­ni­koi­da, pe­rus­tar­peet ja tur­val­li­suus, uu­sien tek­no­lo­gi­oi­den so­vel­ta­mi­nen, viih­teen uu­det muo­dot – huo­mi­oi­den eri alat ja nii­den yh­dis­tel­mät!​ Opis­ke­li­joi­ta kan­nus­tet­tiin luo­vuu­teen ja rat­kai­su­jen si­säl­lök­si ha­et­tiin mah­dol­li­sim­man vil­le­jä ide­oi­ta. Tär­ke­ää oli myös ke­rä­tä rat­kai­sun ym­pä­ril­le näkö­kul­mia muil­ta tii­meil­tä, eri läh­teis­tä sekä ide­oi­ta oman taus­ta­vai­kut­tei­den­kin kaut­ta. Ide­oin­nis­sa huo­mi­oi­tiin myös kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen tee­mo­ja sekä kan­nat­ta­van lii­ke­toi­min­nan pe­rus­tei­ta.

Vii­kon jäl­keen osal­lis­tu­jil­la syn­tyi uu­sia ide­oi­ta, joi­ta voi myös jat­ko­ja­los­taa tu­le­vai­suu­des­sa. Tu­lok­se­na oli moni­puo­li­ses­ti eri­lai­sia ai­hi­oi­ta sekä lii­ke­i­de­oi­ta esi­mer­kik­si yk­si­näi­syy­teen, en­nal­ta­eh­käi­se­vään ter­vey­den­huol­toon, uu­sia pal­ve­lu- ja tuo­te­kon­sep­te­ja koti­ta­louk­siin, di­gi­taa­li­sia ope­tus­si­säl­tö­jä sekä uu­sia tek­no­lo­gi­sia rat­kai­su­ja kau­pun­ki­lais­ten en­nal­ta­eh­käi­se­vään ter­vey­den­huol­toon. Rat­kai­su­ja ide­oi­tiin pai­kal­li­nen arki huo­mi­oi­den, että laa­jem­mas­sa glo­baa­lis­sa kon­teks­tis­sa. Teh­tä­vis­sä poh­dit­tiin jat­ku­vas­ti omia yk­si­löl­li­siä vah­vuuk­sia.

OPE-TET

Opet­ta­jat kai­kis­sa Kuo­pi­on lu­ki­ois­sa tu­tus­tui­vat työ­e­lä­mä- ja kor­ke­a­kou­lu­koh­tei­siin va­lin­tan­sa mu­kaan joko osan päi­väs­tä tai koko päi­vän. Aine­ryh­mis­sä va­lit­tiin koh­de ja so­vit­tiin so­pi­va aika. 

Noin puolet opettajista toteutti alle puoli päivää kestäneen ja noin puolet työpäivän mittaisen tetin. Kohteet valikoituivat usein jonkun valmiin kontaktin kautta, mutta osa otti yhteyttä kiinnostaviin kohteisiin. Kohteet vaihtelivat maitotilasta yliopistoon, poliisin työstä tietojenkäsittelyyn ja Youtube-yhtiöstä Nuotti-valmennukseen.  Vaikka koronatilanne estikin joitakin lähitutustumisia, aina löytyi jokin toinen vaihtoehto. Joissakin tapauksissa se oli etäyhteys. 

Jo­kais­ta opet­ta­jaa pyy­det­tiin täyt­tä­mään pa­lau­te­lo­ma­ke ope-te­tin jäl­keen.  Pa­laut­teen mu­kaan ope-te­tin ta­voit­teet to­teu­tui­vat eri­tyi­ses­ti opis­ke­li­joil­le ja­et­ta­van tie­don ja oman työ­e­lä­mä­tie­tou­den osal­ta. Noin puo­let il­moit­ti te­tin nos­ta­neen esil­le tu­le­vai­suu­den työ­e­lä­mä­tar­pei­ta ja mel­kein puo­lel­le syn­tyi kon­tak­ti myö­hem­pään yh­teis­työ­hön. 

Pa­lau­te on ol­lut hy­vin po­si­tii­vis­ta.  Opet­ta­jat ar­vi­oi­vat oman ope-te­tin kes­ki­ar­vol­la 4,45/5. Ope-tet jat­kuu tu­le­vi­na vuo­si­na. Moni opet­ta­ja on myös toi­vo­nut sitä (ka. 3,63/5). Täl­lä het­kel­lä suun­ni­tel­mis­sa on yh­dis­tää työ­e­lä­mä- ja kor­ke­a­kou­lu­yh­teis­työ sekä kan­sain­vä­li­syys. Toi­veis­sa on myös pi­dem­piä jak­so­ja ja opis­ke­li­joil­le rää­täi­löi­ty ope-tet.

Vuo­si­ker­to­mus 2021-2022Kuo­pi­on klas­sil­li­nen lu­kio4.6.2022