Kolmas kerta toden sanoo - tiimijakso

Luku­vuon­na 2019 – 2020 Klas­si­kas­sa jär­jes­tet­tiin tii­mi­jak­so, jos­sa oli­vat mu­ka­na kaik­ki en­sim­mäi­sen opin­to­vuo­den opis­ke­li­jat. Tii­mi­jak­sos­sa oppi­ai­nei­den si­säl­löt oli in­teg­roi­tu toi­siin­sa. Tii­mi­jak­so jär­jes­tet­tiin Klas­si­kas­sa kol­mat­ta ker­taa – tee­ma­na täl­lä ker­taa oli­vat ar­jen (su­per)san­ka­rit. Mu­ka­na oli kak­si eri­lais­ta oppi­aine­ko­ko­nai­suut­ta: HY­PER (äi­din­kie­li, yh­teis­kun­ta­oppi, eng­lan­ti ja opo/opo-tvt) ja SU­PER (äi­din­kie­li, maan­tie­de, mu­siik­ki ja opo/opo-tvt). 

Opis­ke­li­jat ja­et­tiin toi­sen jak­son ajak­si 4–5 opis­ke­li­jan tii­mei­hin, jois­sa työs­ken­nel­tiin koko jak­son ajan. Jak­son alus­sa tii­mit kek­si­vät it­sel­leen ni­men, mo­ton ja tii­min yh­tei­set sään­nöt, joi­ta tii­mi­työs­ken­te­lys­sä nou­da­tet­tiin.

Jo­kai­nen viik­ko al­koi ope­tun­neil­la, joil­la opis­kel­tiin jo­kai­sen oppi­ai­neen si­säl­tö­jä opet­ta­ja­joh­toi­ses­ti. Lop­pu­viik­ko työs­ken­nel­tiin viik­ko­teh­tä­vän pa­ris­sa. Viik­ko­teh­tä­viä oli­vat mm. am­mat­ti­alan esit­te­ly ja uu­tis­vi­de­oi­den suun­nit­te­lu, ku­vaus ja edi­toin­ti.

Tii­mi­jak­so oli myös opet­ta­jil­le tii­mi­työ­tä. Jak­son suun­nit­te­lu ja viik­ko­teh­tä­vien ide­oin­ti aloi­tet­tiin jo edel­li­se­nä ke­vää­nä 2019. Opet­ta­jat­kin oli­vat siis uu­den ää­rel­lä: kuin­ka opet­taa oman oppi­ai­neen kurs­sin si­säl­löt yh­des­sä tois­ten opet­ta­jien kans­sa tois­ten oppi­ai­nei­den si­säl­töi­hin lin­ki­tet­tyi­nä? Tii­mi­jak­so siis  vaa­tii opet­ta­jil­ta­kin heit­täy­ty­mis­tä – heit­täy­dy kat­so­maan vi­deo:

Vuo­si­ker­to­mus 2019-2020Kuo­pi­on klas­sil­li­nen lu­kio7.5.2019