Opinto-ohjaus ja vanhempainillat
Tavoitteita ja käytänteitä
Opinto-ohjauksen tavoitteena on tukea opiskelua ja auttaa jokaista opiskelijaa löytämään omat vahvuutensa ja tehokkaimmat, itselle sopivat työskentelytavat.
Jokaisessa jaksossa järjestetään ns. pitkä ryhmänohjaustuokio, jolloin opiskelijaa ohjataan itsearviointiin ja oman opiskeluaikataulun seuraamiseen.
Opinto-ohjauksen sisältöjä
Opinto-ohjaaja pitää opinto-ohjauksen luokkatunnit ja pienryhmäohjaustunnit. Lisäksi hän antaa opiskelijalle henkilökohtaista ohjausta opintojen suunnittelun ja toteuttamisen tueksi. Henkilökohtaisen ohjauksen avulla ohjataan opiskelijaa tekemään valintoja jatko-opintomahdollisuuksista, joihin hän voi hakeutua lukio-opintojensa jälkeen. Samalla tarkennetaan, mitkä ammattiuravalinnat ovat mahdollisia. Opinto-ohjauksen kurssit jakautuvat kolmelle vuodelle. Tunneista vastaavat opinto-ohjaajat ja ryhmänohjaaja. Lisäksi jokainen opettaja ohjaa oppilaitaan omaa oppiainettaan koskevissa kysymyksissä.

Yhteistyöllä esteetkin ylitetään

Yhteistyöllä esteetkin ylitetään

Yhteistyöllä esteetkin ylitetään

Yhteistyöllä esteetkin ylitetään

Yhteistyöllä esteetkin ylitetään

Yhteistyöllä esteetkin ylitetään
Jatkokoulutusväylien selvittäminen ja ammatinvalinta on koko lukioajan kestävä prosessi. Tiedonhankinnassa on käytettävissä te-palvelu. Heidän kotisivulta saa tietoa avoimista työpaikoista, ammattikuvauksista, koulutuksesta, ammattikorkeakouluista, yliopistoista, kansainvälisistä vaihto-ohjelmista, valintaoppaista ja opintotuesta sekä AVO-ohjelman avulla voi pohtia ammatinvalintaansa ja jatko-opintojaan. Te-Palvelut Messin koulutustilassa (Kauppakatu 45, kauppakeskus Apaja, E-porras) pidetään tiedotustilaisuuksia, joissa kerrotaan mahdollisuuksista hakeutua ulkomaille opiskelemaan ja työskentelemään.
Opinto-ohjaajat
Opinto-ohjaajat vastaavat ryhmien ohjauksesta seuraavasti:
- 18 A, B, C Juha Torniainen
- 18 D, E, F Markku Ukkonen
- 18 G, H Jonna Kuusisto
- 17 A, B, C Juha Torniainen
- 17 D, E Markku Ukkonen
- 17 F, G, H Jonna Kuusisto
- 16 A, B Juha Torniainen
- 16 C, D Markku Ukkonen
- 16 E, F Jonna Kuusisto
- 14 Markku Ukkonen
Urheilulukiolaisten ohjaus on ryhmäkohtaista.






1. opintovuoden aikana ohjauksessa keskitytään lukion toimintatapojen ja opiskelutekniikoiden hallintaan.
1. jaksossa järjestetään yksi kurssi ryhmänohjausryhmissa, joka on ryhmänohjaajan opettama kurssi. Ryhmäytymistä ja toisiin opiskelijoihin tutustumista edistetään myös teemapäivien, koulun yhteisten tapahtumien ja juhlien avulla.
1. jakson aikana kerrataan ja kehitetään TVT- taitoja OpoTVT-kurssilla.
Erityisopettaja teettää LUKI-testin kaikille 1. vuoden opiskelijoille. Opiskelijoita tukemassa ovat aineenopettajat, ryhmänohjaaja, erityisopettaja, terveydenhoitaja, koulupsykologi ja koulukuraattori.
Tuetaan opiskelijan omien vahvuuksien löytämistä koulun ja harrastustoiminnan kautta (oppilaskuntatoiminta, digi-tutorit, Non Solum -lehti, kansainvälisyysprojektit, tekniikkaryhmä ja kuoro).
2. opintovuoden aikana ohjauksessa keskitytään opiskelijan oman ylioppilaskirjoitussuunnitelman pohdintaan ja suuntaudutaan lukion jälkeisiin jatko-opintovaihtoehtoihin.
Opiskelijoilta kerätään palautetta opetuksesta ja jaksamisesta. Erityistä pyritään tukemaan opiskelijoiden jaksamista ja tarjoamaan keinoja mm. ajankäytönhallintaan.
3. opintovuoden aikana keskitytään ylioppilaskokeeseen ohjaamiseen ja jatko-opintovaihtoehtojen valaisemiseen. Opiskelijoita ohjataan myös oman ajankäytön ja jaksamisen pohtimiseen.






Vanhempainillat
Vanhempainilta järjestetään jokaiselle vuosiryhmälle kerran lukuvuoden aikana. 1 ov:n vanhempainilta on lokakuussa, 2 ov:n tammikuussa ja 3 ov:n elokuussa. Huoltajan tulee kuitata nähdyksi toisen ja neljännen jakson arviointi wilmaviestillä ryhmänohjaajalle .
Vanhempainillassa esitellään Klassikan toimintatapoja, joista vanhempien on hyvä olla tietoisia, jotta voimme yhdessä tukea nuoren lukio-opintoja ja aikuistumista.
