Junaprojekti

Teemu, Toni, Ville, Ville-Pekka ja Juho

3D-pro­jek­ti kurs­si al­koi en­sim­mäi­sel­lä tun­nil­la ryh­mä­ja­ol­la ja suun­nit­te­lun aloit­te­lul­la. Pa­rin tun­nin poh­din­nan jäl­keen idea al­koi hah­mot­tua ja säh­kö­juna­pro­jek­ti al­koi. Ide­a­na oli ra­ken­taa myös juna­rata ja teh­dä tes­te­jä liit­ty­en ylä­mä­kiin ja kuor­miin. Alku­pe­räi­nen vii­den­hen­gen ryh­mä­koko ja­kau­tui pie­nem­piin ryh­miin suun­nit­te­le­maan pro­jek­tin ju­nan sisä ja ulko-osaa. Osa vas­ta­si ju­nan toi­mi­vuu­des­ta ja osa ulko­a­sus­ta. Suun­nit­te­lu läh­ti ihan pe­rus­a­si­ois­ta ku­ten ju­nan koon suun­nit­te­lus­ta. Tee­mu ja Toni oli­vat vas­tuus­sa ju­nan ulko­a­sus­ta ja Vil­le, Vil­le-Pek­ka, sekä Juho vas­ta­si­vat ju­nan sisä­o­sis­ta.

Seu­raa­vak­si ryh­män jä­se­net ym­mär­si­vät, että säh­kö­juna ei liik­kui­si il­man säh­kö­moot­to­rei­ta. Kun pai­kal­li­ses­ta säh­kö­tar­vi­ke liik­kees­tä ei löy­ty­nyt mi­tään pää­tim­me ti­la­ta osat Rau­mal­ta. Ti­laus lai­tet­tiin tu­le­maan ja ti­laus­ta seu­raa­va­na viik­ko­na kou­lul­le il­maan­tui rus­kea pa­ket­ti täyn­nä säh­kö­lait­tei­ta. Suu­rek­si yl­lä­tyk­sek­sem­me pa­ke­tis­ta löy­tyi odo­tet­tua pak­sum­paa säh­kö­joh­toa. On­nek­sem­me Tee­mu toi ko­to­aan so­pi­van ko­kois­ta säh­kö­joh­toa.

Seu­raa­vak­si aloim­me mit­tail­la osia ja poh­dim­me kuin­ka sai­sim­me kai­ken mah­tu­maan ko­rin si­sään. Tila oli kor­til­la ja osien koot oli­vat erit­täin tar­kas­ti mää­ri­tel­ty­jä. Kui­ten­kaan tu­los­tin ei pys­ty­nyt te­ke­mään tar­pe­ak­si tark­kaa työ­tä ja osis­ta piti teh­dä väl­jem­piä. Erää­nä päi­vä­nä syn­tyi scien­ceen tuu­li­myl­ly­pro­jek­ti ja me­ne­tim­me Ju­hon ky­sei­sen pro­jek­tin pa­riin. Eri­tyi­ses­ti rat­taat tuot­ti­vat on­gel­mia, kos­ka moot­to­rin voi­man­siir­to ak­se­lia ei pys­tyt­ty mit­taa­maan. Täs­tä joh­tu­en rat­tai­ta tu­los­tet­tiin kym­me­nit­täin.

Kun juna saa­tiin toi­mi­maan kun­ni­an­hi­moi­set suun­nit­te­li­jam­me ha­lu­si­vat li­sää työ­tä ja alet­tiin suun­ni­tel­la ra­taa ju­nan alle. En­sim­mäi­nen rata­pala oli tur­han le­veä eikä kiin­nik­keet tois­ta rata­pa­laa var­ten kel­van­neet.

Ra­dan suun­nit­te­lu aloi­tet­tiin alus­ta, mut­ta seu­raa­val­la ker­ral­la 3D tu­los­tin ran­kai­see suun­nit­te­li­joi­ta tu­los­ta­mal­la kai­kes­ta vä­hän lu­vat­tua pie­nem­pää. On­gel­mat hoi­de­taan Pie­nel­lä hi­o­ma­ko­neel­la ja rata­pa­lat saa­daan kiin­ni­tet­tyä toi­siin­sa. Mut­ta min­kä­lai­nen rata on sel­lai­nen rata jos­sa ei ole kään­nök­siä? Ryh­mä aloit­ti kaa­re­van ra­dan suun­nit­te­lun ja ai­kaa ku­lui tun­ti­kau­sia kun­ne kek­sit­tiin kuin­ka sel­lai­sen voi­sim­me tu­los­taa. Lop­pu­tu­los oli epä­on­nis­tu­nut ja ryh­mä luo­vut­ti huh­ti­kuun lo­pus­sa. Abit kar­ka­si­vat lu­ke­maan pää­sy­ko­kei­siin ja itse tie­teel­li­nen tes­ti ju­nan liik­keis­tä kuor­man kans­sa unoh­tui.

Scien­ce -kurs­si Klas­si­kal­laLuku­vuo­si 2014-2015 (4. jak­so)28.5.2015