Olipa kerran Jori Kyllönen, joka sai idean. Tuo idea ei ollut mitenkään erikoinen, mutta jotenkin hän aavisti, että sillä tulisi olemaan suuri vaikutus seuraaviin viikkoihin. Hän aavisti, että se tulisi vielä vaikuttamaan koko klassikkaan – ja hän oli oikeassa.
Tuo idea koski magnetismia. Magnetismi, tuo tieteenala, joka on jo vuosisatoja kiehtonut ihmiskuntaa, kiehtonut tutkijoita, mutta johon kukaan ei ole vielä päässyt porautumaan pintaa syvemmälle – ennen kuin nyt. Jori Kyllönen, yhdessä uskollisten tovereidensa Niko Kinnusen, Johannes Kauhasen ja Petri Paldaniuksen kanssa, loi keksinnön, joka raotti tuntemattomuuden mustaa verhoa, valaisi salaisuuksia, joita hurjimmatkaan mielikuvitukset eivät ole pystyneet kuvittelemaan. Jori Kyllönen, tuo suuri tiedemies, loi lineaarisen magneettikiihdyttimen.
______________________________________________________
Viikko I
Pohdiskelimme ideaa, ja kehittelimme sitä eteenpäin sen saatuamme. Leikimme magneeteilla, jotka eivät vielä kuitenkaan olleet riittävän tehokkaita tarkoituksiimme.
―
Viikko II
Saimme Krisseltä tutkimukseemme tarvittavat materiaalit, joilla saimme prototyypin rakenteille. Prototyypissämme oli kuitenkin onneton kouru, magneetteja oli vain neljä kiihdytysyksikköä, ja viimeinen kuula oli standardityyppinen metallikuula. Näistä seikoista johtuen prototyypin laukaisuvoima jäi vähäiseksi.
―
Viikko III
Ihminen on yleensä utelias, ja niin oli Jorikin, joka löysi aarteen fysiikan luokan perältä. Kourun, joka tulisi muuttamaan maailmankuvamme. Kouru oli kapea, ja siinä oli integroitu mitta-asteikko. Kuulat pyörivät siinä vain terävien kulmien varassa, jolloin niiden kosketuspinta-alat kouruun nähden olivat pienet, minimoiden liikevastukset. Hankkimillamme lisämagneeteilla saimme myös toivottua lisäpotkua kuulan kiihdytykseen ja ilmalentoon.
―
Viikko IV
Neljännellä viikolla aloitimme mittaukset. Mittauksissa käyttämämme tutkimusjärjestelyt olivat kuitenkin kehnoja, koska niissä oli liikaa muuttujia, mm. huojuva kamera. Aloimme kohdata myös teknisiä ongelmia: iPadin kamera oli liian hidas tutkimustamme varten, joten jouduimme lainaamaan Krissen suurnopeuskameraa. Harmaita hiuksia aiheuttivat myös koulun tietokoneet ja verkko Istekki, jotka EIVÄT VAIN TOIMINEET #§@#&%@#¤#
―
Viikko V
Viidennellä viikolla jatkoimme edelleen sissisotaamme tietokoneiden Istekin kanssa. Jouduimme lopulta taipumaan ja otimme mukaan oman tietokoneen, jolla saimme tarvittavat työt tehtyä (kuten tiedostojen siirtäminen iPadiin, jotta saisimme piirrettyä havainnollistavia kuvaajia videoiden perusteella).
―
Viikko VI
Ja niin saapui kuudes viikko. Toiveikkaina aloitimme jälleen työt, mutta vanha vainolaisemme Istekki iski jälleen. Teknisistä ongelmista huolimatta saimme kuvausjärjestelyissä olleet ongelmat korjattua, ja teimme tarvittavat mittaukset.
―
Viikko VII
Seitsemäntenä viikkona opettajat saivat levätä, koska jouduimme siirtämään työt kotiimme. Syynä olivat jälleen tekniset ongelmat Istekki, kun huomasimme, että käyttämämme verkko Istekki ei antanut ladata sisältöä ulkopuolisille palvelimille, kuten SkyDriveen tai Youtubeen. Teimme kuitenkin vielä yhden mittauksen, jossa testasimme, kuinka suurella voimalla pallo törmää n. 5 cm päässä olevaan kohteeseen.
―
Science-Klassikka3. jakso lukuvuosi 2013-201427.11.2013