Klassikan Teknarin avaussanat

Yhdessä eteenpäin

Ensimmäiset askeleet ovat aina vaikeimmat

Yh­tei­sen vi­si­on ja yh­tei­sen työn te­ke­mi­sen ta­kia ha­lu­am­me te­hos­taa edel­leen vuo­ro­pu­he­lua vaik­ka se oli­si­kin tääl­lä di­gi­taa­li­sen maa­il­man puo­lel­la. Ku­ten kaik­ki tie­tä­vät, niin jo 15 vuot­ta olet­te an­ta­neet ison pa­nok­sen Klas­si­kan ke­hit­tä­mi­sek­si Kuo­pi­on par­haak­si lu­ki­ok­si ja te olet­te teh­neet sen mah­dol­li­sek­si läh­te­mäl­lä mu­kaan! Vii­mei­set kah­dek­san vuot­ta ovat ol­leet sys­te­maat­tis­ta nou­su­suh­dan­net­ta me­nes­tyk­seen.

Olem­me saa­vut­ta­neet sen yh­des­sä ja pal­jon enem­män!

Voim­me to­de­ta ai­dos­ti, re­hel­li­ses­ti ja pei­liin kat­so­en että olem­me saa­vut­ta­neet TOP1 pai­kan alu­eel­lam­me. Emme kui­ten­kaan voi jää­dä ma­kaa­maan sen on­nel­li­suu­den va­raan, että nyt kaik­ki on hy­vin. Maa­il­ma muut­tuu ja kil­pai­lu ko­ve­nee myös ope­tus maa­il­mas­sa, jo­ten mei­dän kaik­kien on työs­ken­nel­tä­vä edel­leen sys­te­maat­ti­ses­ti oman tyom­me ke­hit­tä­mi­sek­si pie­nin, mut­ta eteen­päin­vie­vin as­ke­lin. Ei se mat­ka tapa vaan se vauh­ti!

Tu­le­vai­suu­den nä­ke­mi­nen sel­ke­äs­ti ja oi­kei­den pää­tös­ten te­ke­mi­nen joka päi­vä on meil­le kai­kil­le haas­ta­va teh­tä­vä. Tä­män tu­le­vai­suu­den poh­ti­mi­nen on elin­tär­ke­ää kun ha­em­me sitä vii­mei­sin­tä aal­lon­har­jaa ja sen har­jal­la py­sy­mis­tä. Tä­män ke­hi­tys­työn te­ke­mi­sek­si moni meis­tä käyt­tää ver­kos­toi­tu­mis­o­saa­mi­sen ja ole­mas­sa ole­vat ver­kos­tot Klas­si­kan ke­hit­tä­mi­sen eduk­si. Useim­mis­ta hank­keis­ta löy­tyy lisä­tie­to Klas­si­kan kan­sain­väli­syys­si­vuil­la ole­vas­ta va­li­kos­ta.  Kii­tok­sia kai­kil­le vas­tuun­kan­ta­mi­ses­ta eri­lai­sis­sa teh­tä­vis­sä!

Klassikan e-tulevaisuuden työkalut

Ke­hit­tä­mis­työs­sä on aina pi­det­tä­vä mie­les­sä edel­li­sis­sä Klas­si­kan ope­tus­tek­no­lo­gi­an hank­keis­sa teh­ty työ ja saa­vu­te­tut tu­lok­set. Yh­teen­so­pi­vuus edel­li­siin ym­pä­ris­töi­hin on siis yksi tär­keis­tä kri­tee­reis­tä, kun uu­sia in­ves­toin­te­ja teh­dään uu­sis­sa hank­keis­sa.

Mobie OnEdu

Klas­si­kan OnE­du oppi­lai­tok­sen vies­tin­tä- ja op­pi­mis­ym­pä­ris­tö sekä sii­nä ole­va e-jul­kai­su­jär­jes­tel­mä Mo­bie Zine on EU:n TOP1 ran­kee­rat­tu op­pi­mis­ym­pä­ris­tö ja si­joit­tuu glo­baa­lis­ti TOP5 jouk­koon. Eli OnE­du jär­jes­tel­mä ko­ko­nai­suu­des­saan on uniik­ki ja saam­me sen vii­mei­sim­mät ke­hi­tys­työn tu­lok­set en­sim­mäi­sen käyt­tööm­me. 2016 OnE­du teh­tä­vä­työ­ka­lui­hin li­sät­tiin H5P työ­ka­lut, jot­ka an­ta­vat val­ta­vat mah­dol­li­suu­det ri­kas­taa kaik­kea ma­te­ri­aa­lia. Esi­mer­kik­si in­ter­ak­tii­vi­sen vi­de­on luo­mi­nen jo ole­mas­sa­o­le­vis­ta Klas­si­kaTV oppi­tun­ti­vi­de­ois­ta on­nis­tuu hel­pos­ti. Vii­mei­sim­pä­nä toi­mi­nal­li­suuk­si­na on Po­ke­mon tyyp­pi­nen Maps Mar­ker Pro ja ku­val­li­seen op­pi­mi­seen iPa­no­ra­ma360.

Klas­si­kan oma Non­So­lum leh­ti on­kin ot­ta­nut Mo­bie Zine jul­kai­su­jär­jes­tel­män hal­tuun, niin että opis­ke­li­jat osaa­vat tuot­taa hie­no­ja di­gi­taa­li­sia jul­kai­su­ja oppi­lai­tok­sen ar­jes­ta. Löy­dät täl­tä si­vul­ta kaik­ki jul­kai­sut.

KlassikkaTV

Klas­si­kan oman Klas­sik­kaTV on Ubi­cast pal­ve­lus­ta brän­dät­ty FullHD Rich­me­dia vi­deo- ja ääni­tal­len­tei­den kir­jas­to­pal­ve­lu jo­hon voi­daan liit­tää tie­dos­to­ja, ku­via, kes­kus­te­lu­ket­ju­ja, eri­lai­set so­si­aa­li­sen me­di­an wid­ge­tit, ku­ten twit­te­rin ja face­book. Uu­sia omi­nai­suuk­sia ku­ten scree­ni­tal­len­nus eli WebTV on esi­tel­ty täs­sä tek­na­ris­sa.

Hankeosaaminen käytäntöön opetuksen tueksi

Uu­sin op­pi­mis­ym­pä­ris­töm­me on OnE­dus­sa ole­va iPa­no­ra­ma360 ku­val­li­sen op­pi­mi­sen kon­sep­ti. #Fi­nE­duVr ja GLOVR-hank­keen kaut­ta saa­tu osaa­mi­nen 360 kuva­ym­pä­ris­töis­tä in­teg­roi­tuu hy­vin ole­mas­sa ole­vaan OnE­du e-op­pi­mi­sen inf­ra­struk­tuu­riin. Täs­sä mal­li­na Klas­si­kan säh­köi­sen yli­op­pi­las­sa­lin 360 ym­pä­ris­tös­tä, jos­ta syn­tyy hyvä pe­reh­dy­tys­ym­pä­ris­tö Klas­si­kan opet­ta­jien TEK­NA­RIIN.

Vir­tu­aa­li­la­sit (HTC Vive ja Plays­ta­ti­on VR) ovat ol­leet nyt kak­si vuot­ta kiin­te­äs­ti asen­net­tu­na Klas­si­kan au­las­sa, jos­sa opis­ke­li­jat ovat saa­neet ko­ke­muk­sia vir­tu­aa­li­maa­il­mas­ta ja so­vel­ta­neet sitä jo pie­nil­tä osin op­pi­mi­seen. Joi­tan ko­kei­lu­ja jo mm. bi­o­lo­gi­an ope­tuk­ses­sa on teh­ty, jois­ta voi vaik­ka Rii­kal­ta ky­syä.

O365 -kaupungin alusta

Kuo­pi­on kau­pun­ki on pää­ty­nyt pa­nos­ta­maan vah­vas­ti kai­kil­la ope­tus­sek­to­reil­la Mic­ro­sof­tin tek­no­lo­gi­aan, jo­ten se on syy­tä ot­taa huo­mi­oon ja kat­soa sen käyt­tö­mah­dol­li­suu­det niin hal­lin­non kuin ope­tuk­sen tie­don ja­ka­mi­ses­sa. Täs­tä on­kin ol­lut jo kak­si vuot­ta laa­du­kas­ta kou­lu­tus­ta lu­ki­o­toi­men yh­tei­sil­lä re­surs­seil­la pal­ka­tun Mat­ti Läh­te­vä­no­jan kaut­ta. Täs­sä­kin tek­na­ris­sa on usei­ta ar­tik­ke­lei­ta niin Ma­tin kuin opet­ta­jien tuot­ta­ma­na.

Haastan meidät kaikki tekemään tästä upeasta Klassikasta vieläkin yhteisöllisemmän

Jaam­me täs­sä “EPOA ope­tuk­seen”-jul­kai­sus­sa eri­lai­sia ope­tuk­sen di­gi­toi­mi­sen te­hos­ta­via ar­tik­ke­li­ta ja ylei­ses­ti ko­ke­muk­sia sekä tie­toa ole­mas­sa ole­vis­ta mah­dol­li­suuk­sis­ta, jot­ka on ha­vait­tu hy­vik­si ja toi­mi­vik­si vä­li­neik­si, verk­ko­a­lus­toik­si tai app­sek­si.

Kai­kil­la Klas­si­kan opet­ta­jil­la on mah­dol­li­suus jul­kais­ta tän­ne oma ar­tik­ke­li omas­ta ko­ke­muk­ses­ta jon­kin di­gi­taa­li­sen ope­tus­vä­li­neen tai pal­ve­lun käyt­tä­mi­ses­tä. Ar­tik­ke­liin on hyvä ker­toa ly­hy­es­ti mi­ten pal­ve­lu toi­mii ja mil­lai­sia ko­ke­muk­sia sait opis­ke­li­joil­ta.

Yllä­pi­däm­me tätä ope­tus­tek­no­lo­gi­an tie­do­tus “Tek­na­ria” yh­teis­voi­min. Kun jul­kai­set ar­tik­ke­lin opet­ta­ja si­vus­tol­le, niin lii­tä se “EPOA ope­tuk­seen” ka­te­go­ria mer­ki­näl­lä jul­kais­ta­vak­si täl­le si­vus­tol­le ja lii­tä se sa­mal­la Klas­si­kan EPOA ope­tuk­seen jul­kai­suun, jon­ka jäl­keen si­nun ja mi­nun on hel­pom­pi et­siä tie­toa Klas­si­kan Tek­na­ri jul­kai­sus­ta. Tek­na­rim­me on saa­nut jo 38 ar­tik­ke­lia, joka kat­taa suu­ren mää­rän tie­toa ja ker­to­muk­sia.

Mi­nut löy­tää myös ja­ka­mas­sa tie­toa so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa.

Haas­tan jo­kai­sen opet­ta­jan miet­ti­mään oman opet­ta­juu­den ke­hit­ty­mis­tä, op­pi­laan koh­taa­mis­ta kai­kil­la ope­tuk­sen ta­soil­la (fyy­si­nen ja di­gi­taa­li­nen) ja läh­te­mään sii­tä, että jo­kai­nen to­teut­taa ot­taa oman ta­soi­sen haas­teen ja ke­hit­tää it­se­ään sys­te­maat­ti­ses­ti it­sen­sä ko­koi­sil­la as­ke­leil­la. Ur­hei­lu­lu­ki­on eri­tyis­teh­tä­vä aset­taa meil­le lisä­ker­roin­ta ur­hei­le­vien op­pi­joi­den tu­ke­mi­ses­sa, jo­ten moni­me­di­ai­nen osaa­mi­nen omas­sa ai­nees­sa on tar­peen.

Te­ke­vin ter­vei­sin, Juk­ka

EPOA ope­tuk­seenKuo­pi­on klas­sil­li­sen lu­ki­on tek­na­ri12.10.2014