Klassikan Teknarin avaussanat
Yhdessä eteenpäin
Ensimmäiset askeleet ovat aina vaikeimmat
Yhteisen vision ja yhteisen työn tekemisen takia haluamme tehostaa edelleen vuoropuhelua vaikka se olisikin täällä digitaalisen maailman puolella. Kuten kaikki tietävät, niin jo 15 vuotta olette antaneet ison panoksen Klassikan kehittämiseksi Kuopion parhaaksi lukioksi ja te olette tehneet sen mahdolliseksi lähtemällä mukaan! Viimeiset kahdeksan vuotta ovat olleet systemaattista noususuhdannetta menestykseen.
Olemme saavuttaneet sen yhdessä ja paljon enemmän!
Voimme todeta aidosti, rehellisesti ja peiliin katsoen että olemme saavuttaneet TOP1 paikan alueellamme. Emme kuitenkaan voi jäädä makaamaan sen onnellisuuden varaan, että nyt kaikki on hyvin. Maailma muuttuu ja kilpailu kovenee myös opetus maailmassa, joten meidän kaikkien on työskenneltävä edelleen systemaattisesti oman tyomme kehittämiseksi pienin, mutta eteenpäinvievin askelin. Ei se matka tapa vaan se vauhti!
Tulevaisuuden näkeminen selkeästi ja oikeiden päätösten tekeminen joka päivä on meille kaikille haastava tehtävä. Tämän tulevaisuuden pohtiminen on elintärkeää kun haemme sitä viimeisintä aallonharjaa ja sen harjalla pysymistä. Tämän kehitystyön tekemiseksi moni meistä käyttää verkostoitumisosaamisen ja olemassa olevat verkostot Klassikan kehittämisen eduksi. Useimmista hankkeista löytyy lisätieto Klassikan kansainvälisyyssivuilla olevasta valikosta. Kiitoksia kaikille vastuunkantamisesta erilaisissa tehtävissä!
Klassikan e-tulevaisuuden työkalut
Kehittämistyössä on aina pidettävä mielessä edellisissä Klassikan opetusteknologian hankkeissa tehty työ ja saavutetut tulokset. Yhteensopivuus edellisiin ympäristöihin on siis yksi tärkeistä kriteereistä, kun uusia investointeja tehdään uusissa hankkeissa.
Mobie OnEdu
Klassikan OnEdu oppilaitoksen viestintä- ja oppimisympäristö sekä siinä oleva e-julkaisujärjestelmä Mobie Zine on EU:n TOP1 rankeerattu oppimisympäristö ja sijoittuu globaalisti TOP5 joukkoon. Eli OnEdu järjestelmä kokonaisuudessaan on uniikki ja saamme sen viimeisimmät kehitystyön tulokset ensimmäisen käyttöömme. 2016 OnEdu tehtävätyökaluihin lisättiin H5P työkalut, jotka antavat valtavat mahdollisuudet rikastaa kaikkea materiaalia. Esimerkiksi interaktiivisen videon luominen jo olemassaolevista KlassikaTV oppituntivideoista onnistuu helposti. Viimeisimpänä toiminallisuuksina on Pokemon tyyppinen Maps Marker Pro ja kuvalliseen oppimiseen iPanorama360.
Klassikan oma NonSolum lehti onkin ottanut Mobie Zine julkaisujärjestelmän haltuun, niin että opiskelijat osaavat tuottaa hienoja digitaalisia julkaisuja oppilaitoksen arjesta. Löydät tältä sivulta kaikki julkaisut.
KlassikkaTV
Klassikan oman KlassikkaTV on Ubicast palvelusta brändätty FullHD Richmedia video- ja äänitallenteiden kirjastopalvelu johon voidaan liittää tiedostoja, kuvia, keskusteluketjuja, erilaiset sosiaalisen median widgetit, kuten twitterin ja facebook. Uusia ominaisuuksia kuten screenitallennus eli WebTV on esitelty tässä teknarissa.
Hankeosaaminen käytäntöön opetuksen tueksi
Uusin oppimisympäristömme on OnEdussa oleva iPanorama360 kuvallisen oppimisen konsepti. #FinEduVr ja GLOVR-hankkeen kautta saatu osaaminen 360 kuvaympäristöistä integroituu hyvin olemassa olevaan OnEdu e-oppimisen infrastruktuuriin. Tässä mallina Klassikan sähköisen ylioppilassalin 360 ympäristöstä, josta syntyy hyvä perehdytysympäristö Klassikan opettajien TEKNARIIN.
Virtuaalilasit (HTC Vive ja Playstation VR) ovat olleet nyt kaksi vuotta kiinteästi asennettuna Klassikan aulassa, jossa opiskelijat ovat saaneet kokemuksia virtuaalimaailmasta ja soveltaneet sitä jo pieniltä osin oppimiseen. Joitan kokeiluja jo mm. biologian opetuksessa on tehty, joista voi vaikka Riikalta kysyä.
O365 -kaupungin alusta
Kuopion kaupunki on päätynyt panostamaan vahvasti kaikilla opetussektoreilla Microsoftin teknologiaan, joten se on syytä ottaa huomioon ja katsoa sen käyttömahdollisuudet niin hallinnon kuin opetuksen tiedon jakamisessa. Tästä onkin ollut jo kaksi vuotta laadukasta koulutusta lukiotoimen yhteisillä resursseilla palkatun Matti Lähtevänojan kautta. Tässäkin teknarissa on useita artikkeleita niin Matin kuin opettajien tuottamana.
Haastan meidät kaikki tekemään tästä upeasta Klassikasta vieläkin yhteisöllisemmän
Jaamme tässä “EPOA opetukseen”-julkaisussa erilaisia opetuksen digitoimisen tehostavia artikkelita ja yleisesti kokemuksia sekä tietoa olemassa olevista mahdollisuuksista, jotka on havaittu hyviksi ja toimiviksi välineiksi, verkkoalustoiksi tai appseksi.
Kaikilla Klassikan opettajilla on mahdollisuus julkaista tänne oma artikkeli omasta kokemuksesta jonkin digitaalisen opetusvälineen tai palvelun käyttämisestä. Artikkeliin on hyvä kertoa lyhyesti miten palvelu toimii ja millaisia kokemuksia sait opiskelijoilta.
Ylläpidämme tätä opetusteknologian tiedotus “Teknaria” yhteisvoimin. Kun julkaiset artikkelin opettaja sivustolle, niin liitä se “EPOA opetukseen” kategoria merkinällä julkaistavaksi tälle sivustolle ja liitä se samalla Klassikan EPOA opetukseen julkaisuun, jonka jälkeen sinun ja minun on helpompi etsiä tietoa Klassikan Teknari julkaisusta. Teknarimme on saanut jo 38 artikkelia, joka kattaa suuren määrän tietoa ja kertomuksia.
Minut löytää myös jakamassa tietoa sosiaalisessa mediassa.
- http://www.scoop.it/u/rehtori_sormunen/curated-scoops
- http://fi.linkedin.com/in/jukkasormunen/
- https://twitter.com/sormuju
- https://twitter.com/klassikka (rehtori visertää)
- https://www.facebook.com/jukka.sormunen (rehtorin facebook)
- https://www.facebook.com/klassikka (Klassikan virallinen facebook)
Haastan jokaisen opettajan miettimään oman opettajuuden kehittymistä, oppilaan kohtaamista kaikilla opetuksen tasoilla (fyysinen ja digitaalinen) ja lähtemään siitä, että jokainen toteuttaa ottaa oman tasoisen haasteen ja kehittää itseään systemaattisesti itsensä kokoisilla askeleilla. Urheilulukion erityistehtävä asettaa meille lisäkerrointa urheilevien oppijoiden tukemisessa, joten monimediainen osaaminen omassa aineessa on tarpeen.
Tekevin terveisin, Jukka
EPOA opetukseenKuopion klassillisen lukion teknari12.10.2014