10 vinkkiä hyvän ruutukaappausvideon tekemiseen

Ari Pajula, Mediamaisteri

Täs­sä koo­tus­ti hie­man vink­ke­jä, kuin­ka vi­de­oit on­nis­tu­neen esi­tyk­sen ruu­tu­kaap­pauk­sel­la. Meil­lä usein käy­tet­tä­vis­sä ole­va aika aset­taa ra­jat sil­le, kuin­ka laa­duk­kaas­ti pys­tym­me tuot­ta­maan verk­ko­kou­lu­tus- si­säl­tö­jä or­ga­ni­saa­ti­om­me osaa­mi­ses­ta. Toi­saal­ta nämä sa­mat vin­kit toi­mi­vat hy­vin myös val­mis­tau­tu­mi­ses­sa we­bi­naa­riin.

Ai­kai­sem­min täl­lais­ten vi­de­oi­den te­ke­mi­nen jä­tet­tiin AV-am­mat­ti­lais­ten teh­tä­väk­si. Ny­kyi­sin käy­tös­säm­me ole­va tek­no­lo­gia tar­jo­aa apu­vä­li­neet tuot­taa vi­de­oi­ta hel­pos­ti omal­la kan­net­ta­val­la. Toi­saal­ta vi­de­oi­den yleis­ty­mi­nen on joh­ta­nut sii­hen, että edel­ly­täm­me laa­du­kas­ta lop­pu­tu­los­ta.

Täs­tä syys­tä ko­ko­sim­me hie­man vink­ke­jä, joil­la on­nis­tut omis­sa vi­de­ois­sa­si.

Mik­si teh­dä ruu­tu­kaap­paus­vi­deo (screen­cast)?

Ruu­tu­kaap­paus­vi­de­ot ovat eri­tyi­sen toi­mi­via sil­loin, kun olem­me ker­to­mas­sa vaik­ka­pa uu­den oh­jel­mis­ton uu­sis­ta omi­nai­suuk­sis­ta. Toi­saal­ta ruu­tu­kaap­paus­vi­de­ot ovat toi­mi­via myös muun­lai­ses­sa or­ga­ni­saa­ti­om­me vies­tin­näs­sä.  Nii­den avul­la voim­me tuot­taa pie­nil­lä kus­tan­nuk­sil­la, no­pe­as­ti ja hel­pos­ti, tär­ke­ää si­säl­töä koh­de­ryh­mil­lem­me.

Voit kat­soa vink­kim­me alla ole­val­ta vi­de­ol­ta tai vil­kuil­la vin­kit läpi teks­ti­muo­dos­sa:

https://klas­sik­ka.kurs­si.tv/per­ma­link/v125ab­baf42fc0umv0hc/

.

.

1. Tee hyvä käsikirjoitus

Mää­rit­te­le ta­voi­te ja tee käsi­kir­joi­tus tu­le­vas­ta esi­tyk­ses­tä­si:

Ha­lu­tes­sa­si voit pe­reh­tyä ai­hee­seen enem­män tu­tus­tu­mal­la si­säl­lön­tuo­tan­non op­paa­seem­me

2. Valmistele kuvausympäristö

Val­mis­tau­du te­ke­mään ku­vaus rau­hal­li­ses­sa ja siis­tis­sä ym­pä­ris­tös­sä. Var­mis­ta, että olet hil­jai­ses­sa ym­pä­ris­tös­sä. Sul­je pu­he­li­met ja so­si­aa­li­sen me­di­an eri­lai­set pon­nah­dus­ruu­dut.

3. Siivoa työpöytäsi

Sii­voa siis tie­to­ko­nee­si työ­pöy­tä ja käy­tä taus­ta­ku­va­na jo­ta­kin neut­raa­lia ku­vaa. Jos käy­tät net­ti­ka­me­raa, var­mis­ta myös taus­tal­la nä­ky­vän kuva-alu­een siis­teys. Va­lais­tus tu­lee myös miet­tiä ja tes­ta­ta.

4. Käytä konkreettisia esimerkkejä

Ih­mi­set ra­kas­ta­vat esi­merk­ke­jä. Usein esi­tyk­sis­tä juu­ri konk­reet­ti­set esi­mer­kit jää­vät meil­le mie­leen. Li­sää siis esi­tyk­see­si riit­tä­väs­ti case-esi­merk­ke­jä.

5. Ole mahdollisimman luonnollinen puheessasi

Pu­hut­te­le kuu­li­jaa. “Hei ja kii­tos kun tu­lit­te kuun­te­le­maan esi­tys­tä …”. Muis­ta myös esi­tel­lä it­se­si heti alus­sa.

6. Ole rauhallinen ja varaa aikaa kuulijalle

Va­raa riit­tä­väs­ti ai­kaa siir­ty­es­sä­si asi­as­ta toi­seen. Kuu­li­jal­le asia on mo­nes­ti ai­van uusi ja on hyvä an­taa ai­kaa asi­oi­den jä­sen­ty­mi­sel­le. Väl­tä no­pe­aa ik­ku­noi­den vaih­ta­mis­ta tai lii­an no­pei­ta hii­ren liik­kei­tä. Var­mis­ta, että hi­taim­man­kin kuu­li­jan on mah­dol­lis­ta py­syä mu­ka­na esi­tyk­ses­sä­si.

7. Personoi ja rikastuta videotasi

Jos teet usein vi­de­oi­ta, kan­nat­taa miet­tiä kuin­ka tuot yri­tys­ku­va­si tai tuot­tee­si esil­le kai­kis­sa vi­de­ois­sa. Voit val­mis­tel­la esi­mer­kik­si val­miit int­rot ja lo­pe­tuk­set vi­de­oi­hi­si ja käyt­tää näi­tä kai­kis­sa tal­len­teis­sa. Ri­kas­tu­ta vi­de­o­si jäl­ki­kä­teen li­sää­mäl­lä esi­mer­kik­si esi­tys­di­a­si osak­si vi­de­o­ta tai li­sää­mäl­lä link­ke­jä tär­kei­siin aihe­a­lu­ei­siin. Voit myös sal­lia kat­so­jil­le mah­dol­li­suu­den kom­men­toin­tiin ja saa­da tär­ke­ää pa­lau­tet­ta kat­so­jil­ta.

8. Jaa video osiin

Vi­de­ot ei­vät saa olla lii­an pit­kiä. Pi­dem­mis­sä esi­tyk­sis­sä on tär­ke­ää ja­kaa esi­tys loo­gi­siin lu­kui­hin/osi­oi­hin (Chap­ters), jot­ta kat­so­ja voi hel­pos­ti kat­soa hän­tä kii­nos­ta­vat osuu­det vi­de­os­ta.

9. Julkaisenko videoni vapaasti kaikkialle vai yksityisesti

Vi­de­on si­säl­lös­tä riip­pu­en jou­dut miet­ti­mään, lai­tat­ko sen nä­ky­viin you­tu­ben kal­tai­siin jul­ki­siin ka­na­viin vai yk­si­tyi­sel­le ka­na­val­le. Jul­kais­tes­sa­si vi­de­on you­tu­ben kal­tai­siin ka­na­viin luo­vu­tat sa­mal­la oi­keu­det vi­de­oon. Jos ha­lu­at säi­lyt­tää oi­keu­den vi­de­o­ma­te­ri­aa­lii­si, tu­lee si­nun jul­kais­ta se yk­si­tyi­sel­le vi­de­o­ka­na­val­le. Me­di­a­mais­te­rin tar­jo­a­ma Ubi­cast-tek­no­lo­gia on yksi esi­merk­ki yk­si­tyi­ses­tä vi­de­o­kana­vas­ta.

10 Opi analytiikan avulla

Hyö­dyn­nä ana­ly­tiik­kaa ja seu­raa mi­ten kat­so­jat seu­raa­vat vi­de­o­ta­si; säi­lyy­kö mie­len­kiin­to vi­de­on lop­puun asti ja mit­kä ovat kat­so­tuim­mat osuu­det vi­de­os­sa­si.

Lopuksi

Hy­väl­lä val­mis­te­lul­la var­mis­tat laa­duk­kaat ruu­tu­kaap­paus­vi­de­ot tai we­bi­naa­rit.

Kan­nat­taa kui­ten­kin muis­taa vi­de­o­ta jul­kais­tes­sa­si, että jul­ki­sil­la alus­toil­la luo­vu­tat vi­de­on oi­keu­det alus­tal­le (you­tu­be, face­book tms). Jos siis ha­lu­at pi­tää vi­de­on oi­keu­det it­sel­lä­si, kan­nat­taa har­ki­ta omaa vi­de­o­ka­na­vaa.

Jos et ole vie­lä löy­tä­nyt työ­ka­lua hy­vien ruu­tu­kaap­paus­vi­de­oi­den te­ke­mi­seen tai nii­den ja­ka­mi­seen yk­si­tyi­sel­lä ka­na­val­la, kan­nat­taa olla Me­di­a­mais­te­riin yh­tey­des­sä. Kump­pa­nim­me Ubi­cast tar­jo­aa kat­ta­van va­li­koi­man työ­ka­lu­ja laa­duk­kai­den vi­de­oi­den tuot­ta­mi­seen ja jul­kai­se­mi­seen.

Toi­vot­ta­vas­ti näis­tä vin­keis­tä on si­nul­le apua val­mis­tel­les­sa­si seu­raa­vaa vi­de­oin­tia!

Link­ki alku­pe­räi­seen blo­gi­ar­tik­ke­liin!

Löy­tyy myös päi­vi­te­tys­tä Klas­si­kan Tek­na­ris­ta.

EPOA ope­tuk­seenKuo­pi­on klas­sil­li­sen lu­ki­on tek­na­ri12.10.2014