Katja Salinnon haastattelu

Vii­vi Hei­ku­ra 12A

Vie­rai­li­ja­na siis Kat­ja Sa­lin­to, joka ker­toi klas­sik­ka­lai­sil­le kaup­pa­tie­tei­den opis­ke­lus­ta.

Kat­ja on en­ti­nen klas­sik­ka­lai­nen, opis­ke­li kou­lus­sam­me siis vuo­si­na 2003-2006. Klas­sik­ka­lai­suus mer­kit­see hä­nel­le pal­jon, eten­kin se, mi­ten vah­va yh­tei­söl­li­syys kou­lus­sam­me oli Kat­jan ai­kaan ja on edel­leen­kin. Muun mu­as­sa juu­ri Klas­sik­ka­päi­vät ym. tee­ma­päi­vät ko­hot­ti­vat yh­tei­söl­li­syyt­tä ja toi­vat esil­le Klas­si­kan ”omaa jut­tua”.

Kat­ja oli opis­ke­lu­ai­koi­naan pal­jon kou­lus­sa; hän opis­ke­li mel­ko rut­kas­ti ja oli hy­vin tun­nol­li­nen lu­ki­o­lai­nen. Pit­kä ma­te­ma­tii­kan opis­ke­lu esi­mer­kik­si ker­too jo sen, että hom­maa on ol­lut pal­jon. Hän ei kui­ten­kaan ol­lut kou­lun toi­min­nas­sa mu­ka­na, ku­ten op­pi­las­kun­nan hal­li­tuk­ses­sa tai muus­sa vas­taa­vas­sa.

Opis­ke­lu­a­jois­ta Kat­jal­le on eri­tyi­ses­ti jää­nyt mie­leen juu­ri­kin klas­sik­ka­lai­suus ja fii­lis sii­tä: esim. por­tail­la is­tu­mi­nen, joka on edel­leen­kin kou­lus­sam­me suo­si­os­sa. Ys­tä­vät, jot­ka ovat säi­ly­neet nyky­päi­vään­kin asti, ja opet­ta­jat, niin hy­väs­sä kun pa­has­sa­kin. Jot­kut opet­ta­jat ovat jää­neet eri­tyi­ses­ti mie­leen, muun mu­as­sa vie­lä­kin Klas­si­kas­sa opet­ta­va ma­ti­kan opet­ta­ja Sa­ka­ri Svärd.

Kat­jan Klas­si­kas­sa op­pi­mia tie­to­ja ja tai­to­ja ovat esi­mer­kik­si kie­li­tai­to, jota hän on tar­vin­nut pal­jon. Myös tie­tyn­lai­nen men­ta­li­teet­ti, esim. ajan­käyt­tö sii­hen kuu­lu­en, on jää­nyt elä­mään. Ai­neet lu­ki­os­sa Kat­jal­la oli­vat aika tasa­vah­vo­ja, hä­nel­lä ei ol­lut myös­kään mi­tään eri­tyi­siä lem­pi­ai­nei­ta, vaan hän tyk­kä­si kai­kis­ta.

Kat­jan ter­vei­set Klas­si­kan vä­el­le: ”Jat­ka­kaa sa­maan klas­sik­ka­lai­seen mal­liin!”

Non So­lum 4/2013Tal­vi13.12.2013