Kolmen kuukauden kulutusjuhla - Mitä sanoo kauppajätin toimitusjohtaja?

Venla Räsänen

Järkytyin syyskuun 19. päivä huomatessani kauppareissulla, että keskustan Tokmannin leluosaston nurkilla myytiin jo joulukalentereja. Seuraavana päivänä Prismassa käydessäni havaitsin ensimmäiset esille asetetut joulusuklaat. Kuvio jatkoi toistumistaan ja syyskuun loppuun mennessä pienemmistäkin lähikaupoista alkoi löytyä ensimmäisiä merkkejä joulusesongin avauksesta.

En täysin rehellisesti puhuttaessa pitänyt ilmiötä positiivisena kehityksenä. Olemme tällä hetkellä keskellä elämäntapamurrosta, jossa ihmiskunnan tulisi vähentää kulutusta ilmaston suojelemiseksi sekä luonnonvarojen riittävyyden takaamiseksi. Samaan aikaan suurin osa kaupoista aloittaa kolmen päivän mittaisen juhlan valmistelun jo kolme kuukautta etukäteen lykkimällä markkinoille toinen toistaan erikoisempia joulutuotteita. Joululahjaideoita aletaan mainostaa jo ennen halloweenia, tuttujen joululaulujen ensisävelet ilahduttavat shoppailijoita marraskuun alkupäiviltä ja ensimmäisten joulutuotteiden aallossa kauppojen hyllyille ilmestyviä joulukalentereita ehtisi halutessaan käydä läpi jopa neljä ennen varsinaista jouluaattoa.

Mitä yli kolme kuukautta kestävä joulutuotteiden tuputtaminen sitten tekee jouluhengelle? Eikö jouluun ehdi tällöin kyllästyä jo ennen kuin todellinen juhlinta on edes alkanut? Juttuun haastateltu PeeÄssän toimitusjohtaja Mikko Junttila on jouluun liittyvästä kuluttamisesta toista mieltä. Junttila tuo haastattelukysymyksiin vastatessaan esiin sitä paljon puhuttua joulun tunnelmaa sekä juhlaan liittyviä perinteitä, joita joulutuotteiden aikainen esilletuonti voi tukea.

  1. Mihin aikaan vuodesta PeeÄssä alkaa myymään joulutuotteita? Entä milloin niitä aletaan mainostaa?
    • Tuntuu, että joulu tulee joka vuosi aiemmin ja se ei ole vain tunne vaan niin on myös käynyt käytännössä. Ihmiset haluavat fiilistellä juhlapyhiä ja erityisesti joulua jo useita kuukausia ennen varsinaista juhlaa. Ensimmäisiä joulun tuotteita näkee esillä jo loppusyksystä.
  2. Onko tämä omasta mielestäsi sopiva ajankohta? Miksi, miksi ei?
    • Joulu on itselle tärkeä ja sisältää perinteitä kotona. Mieltä lämmittää, kun myymälöissä ja ravintoloissa alkaa nousemaan joulun tunnelma esillepanoissa ja ruokalistoissa. Kaupallisesta näkökulmasta on myös totta, että se toimija, joka aloittaa kauden ensimmäisenä, myös lopettaa ensimmäisenä ja pääsee taas uuteen sesonkiin kiinni uusilla tuotteilla etunenässä. Eli hyvältä vaikuttaa varhainen aloitus.
  3. Joulutuotteiden myynti tuntuu vuosi vuodelta siirtyvän yhä aikaisempaan ajankohtaan. Kuinka koet joulun kaupallistumisen? Onko se hyvä vai huono asia, miksi?
    • Taisin jo tuossa aiemmin sivuta tätä näkökulmaa. Varhainen joulun aloitus on minusta hyvä asia, koska se luo hyvää fiilistä kaikkine perinteineen ja osaltaan poistaa kiirettä järjestelyissä, kun voi aloittaa suunnittelut jo hyvissä ajoin. Kaupallisuus on toki meille tärkeää, että löydämme tarjooman, joka vastaa asiakkaiden odotuksiin. Kaupallisuutta tärkeämpää on kuitenkin tunnelma ja perheiden perinteet.

Lähtökohtaisesti kaupat vastaavat tarjonnallaan kysyntään, joten mikäli joulun kulutuskeskeisyyttä jollain asteella vastustaa, omilla valinnoillaankin voi vaikuttaa. Lahjat, joita annamme, voivat olla aineettomia, esimerkiksi lahjakortteja palveluihin tai puhtaasti lupaus viettää aikaa läheisten kanssa. Joulun juuret ovat jossain muualla kuin massiivisissa lahjavuorissa, ja ilman niitäkin voi viettää onnellisen juhlan. Ympäristö kiittää, mutta samoin saattaa mielemmekin – elämme vuoden ympäri materian keskellä, ehkä joulun aikaan voisimme yrittää keskittyä muihin asioihin?

Joskus on nimittäin pohdittava, voivatko edes joulun lahja-, koriste- ja ruokakeskeiset perinteet oikeuttaa vuosittaista ostosmaniaa ilmastokriisin kynnyksellä. Joulun puhutaan usein olevan hyvän tahdon ja yhteisöllisyyden juhla; ehkäpä tänä vuonna voisimme osoittaa hyvää tahtoa myös ympäristöä kohtaan ja miettiä, voisiko jouluperinteitä toteuttaa jollain kestävämmällä tavalla.

Kestävää jouluaVoiko jouluperinteitä muuttaa kestävämpään suuntaan?22.11.2022