Tuoreet tunnelmat tiimijaksosta

Elsa Koivula ja Venla Hämäläinen

Tiimijakson pelipäivä

LUKIOSSAMME on järjestetty jo muutaman vuoden ajan syksyllä tiimijakso, jossa ensimmäisen vuoden opiskelijat opiskelevat tiimeissä. Tämän vuoden ykkösien tiimijakso alkoi 2. lokakuuta. Opiskelijat jaetaan tiimeihin testin avulla, jossa testataan, millainen tiiminjäsen kukin on ja näin jokaiseen ryhmään tulee erilaisia ihmisiä. 

Ryhmät on jaettu kahteen ryhmäkokonaisuuteen Hypereihin (19A-D) ja Supereihin (19E-H). Ryhmäkokonaisuuksilla on erilaiset aineet. Ainoa sama aine on äidinkieli, josta opiskellaan toinen kurssi. Hypereiden muut aineet ovat yhteiskuntaoppi ja englanti ja Supereiden musiikki ja maantiede. Edellä mainituista käydään ensimmäinen kurssi. Johtonumerot 1 ja 2 on tarkoitettu pitkälle matematiikalle ja urheilulukiolaisten aamuharjoituksille.  

 Viikko alkaa ainekohtaisilla oppitunneilla, joita ovat maanantain kaikki kolme tuntia ja tiistain ensimmäinen tunti. Näiden lisäksi torstaiaamuna on vaihtuva oppitunti. 

Tiistai-iltapäivä, keskiviikko, torstai ja perjantaiaamu on varattu tiimeissä työskentelyyn. Näillä oppitunneilla tehdään viikkotehtävää, joka annetaan edeltävän viikon lopussa. Lisäksi on mahdollista tehdä yksilötehtäviä. Viikkotehtävissä yhdistetään eri aineet yhdeksi kokonaisuudeksi. Esimerkiksi ammattialoista tehtävässä työssä yhteiskuntaoppi tulee esille pohdittaessa alan vaikutusta yhteiskuntaan, englanti tulee esille esitellessä ammatteja englanniksi ja äidinkieli tulee esille haastattelussa ja esittelykielessä.

Yksilötehtävinä tehdään yhteiskuntaopissa kirjan tehtäviä, englannissa oppimispäiväkirjoja ja äidinkielessä kirjan lukua. 

Haastattelimme Klassikan käytävältä bongattuja ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoita heidän mielipiteistään tiimijaksosta. Ykköset vastasivat noin viikon kokemuksella tiimijaksosta ja kakkoset muistelivat viime syksyään.  

Ykkösten kanssa esiin nousivat pohdinnat siitä, voisiko tiimijakso olla vapaaehtoinen urheilulukion opiskelijoille, sillä se pienentää valintojen mahdollisuutta, kun vain 1. ja 2. johtonumerot ovat käytössä. Toiseksi kritisoinnin kohteeksi nousi eri oppiaineet kahdella eri ryhmäkokonaisuudellaLuonnollisesti esille tuli myös se, kuinka tiimin toimivuus vaikuttaa mielipiteeseen tiimijaksosta. Tiimijakso on kuitenkin erään opiskelijan sanoin ”ihan fine”.  

Kakkoset muistelivat tiimijaksoaan ihan mukavana, etenkin jos oma tiimi oli ollut hyvä. Ryhmän toimivaan dynamiikkaan tarvitsi kaikkien motivaatiota. Kakkosten mukaan tiimijakso poikkesi muista jaksoista olemalla helpompi, eikä se aivan vastannut odotuksia. Lisäksi se teki muut jaksot rankemmaksi, koska jaksoon ei mahtunut niin paljon kursseja. Yksilöllinen opiskelu tiimijaksolla oli kakkosten mielipiteen perusteella erilaista: esimerkiksi yksilötehtävät ja oppiaineiden sisällöt tuottivat kotitehtäviä. Pettymystä aiheutti se, että oppiminen oli hieman suppeampaa, mutta kakkoset kuitenkin iloitsivat yhteisöllisyyden ja yhteishengen parantumisesta tiimijakson myötä. 

Haastattelimme myös Klassikan “Mamma Latinaa” eli Pia Ahtosta saadaksemme kuulla myös opettajan näkökulman tiimijaksosta. 

Pia, 

Miksi tiimijakso? 

Tiimijaksolla opiskelija oppii yhteistyötaitoja. Tiimijaksolla konkretisoituu, kuinka oppiaineet liittyvät toisiinsa ja muodostavat kokonaisuuksia. Siksi lukio onkin yleissivistävää. 

Kuinka kauan tiimijaksoa on järjestetty? 

Vuodesta 2017 lähtien. 

Miten tiimijakso on kehittynyt sen alkuajoista? 

Kyllä kehitystä on tapahtunut. Esimerkiksi kahtena viimeisimpänä vuotena tiimit on muodostettu ohjausryhmien sisällämutta ensimmäisellä kerralla tiimit muodostettiin yli ryhmärajojen. Tiimijakso on kehittynyt kerta kerralta paremmaksi. 

Onko eri vuosina ollut eri aineet tiimijaksossa? 

On. Kaikki aineet eivät ole vaihtuneet, mutta koska aineet ovat vaihdelleet, hyvin moni aine on ollut tiimijaksossa.  

Miten idea syntyi? 

Idea lähti ensiksi opetussuunnitelmauudistuksesta. Olemme halunneet muun muassa kehittää opiskelijoiden yhteistyötaitoja ja tuoda arviointiin uusia näkökulmia. Isoin syy on kuitenkin ollut tarkoitus panostaa hyvinvointiin: kenenkään ei tarvitse pusertaa kaikkea yksin. Yhteistyön tekeminen valmistaa työelämään ja lisää hyvinvointia. 

Millainen on tiimijakso opettajan näkökulmasta? 

Tiimijakso on hektinen ja kiireinen, mutta antoisa. On mukava, kun pääsee osaksi moniammatillista tiimiä. Jokainen on oman alansa asiantuntija, joten samalla pääsee kurkistamaan muiden opettajien osaamisaloille. On lisäksi hauska päästä seuraamaan tiimien työskentelyä 

Miten tiimit luodaan tiiminjäsentestin pohjalta? 

On pyritty muodostamaan tiimit siten, että jokaista “ihmistyyppiä” tulisi kuhunkin tiimiin. Toki tämä riippuu siitä, kuinka paljon kutakin tyyppiä ryhmässä on. Näin tiimeihin tulisi erilaisia ihmisiä ja siten toimivia tiimejä. Toki testi on suuntaa antava, tuskin kukaan meistä edustaa puhtaasti yhtä tiiminjäsentyyppiä. 

  

Non Solum syksy 2019Syksytunnelmia Klassikalta29.10.2019