Kävin 25.3.2019 katsomassa Kuopion kaupunginteatterissa Jukka Keinosen ohjaamaan näytelmän Onnennumerot harjoituksen. Näytelmä saa ensi-iltansa Maria näyttämöllä 2.4.2019. Näytelmän suomennoksen oli hoitanut Tuomas Timonen, lavastuksesta vastaa Maija Louhio, puvustuksesta Anu Ihatsu, valosuunnittelusta Lassi Kröger ja äänisuunnittelusta, erittäin onnistuneesti, Kati Koslonen.
Onnennumerot kertoo tarinan hieman höpsähtäneestä mummosta, sekä hänen perheestään. Perheen arkea järisyttää suuresti kahdeksan miljoonan lottovoitto. Tai siis mahdollinen lottovoitto. Kukaan ei tunnukaan oikein tietävän mitä voittokupongille kävi, paitsi tietenkin mummo. Näytelmän jännittävään draamankaareen kuuluu aviorikoksia, huumoria, lottovoittoja, väärinymmärryksiä sekä suuria tunteita.
Seija Pitkänen tekee erinomaisen roolisuorituksen näytelmän päähenkilönä Senninä, harmaantuneena isoäitinä. Henkilöhahmo on kerta kaikkiaan ihastuttava. Mikään pehmomummo Senni ei kuitenkaan ole. Hän on topakka ja pitää oman päänsä. Näytelmässä nauratti erityisesti mummon ja lapsenlapsen Teemun suhde toisiinsa. Teemun roolin esittää onnistuneesti Ilkka Pentti. Mielestäni Teemun maskeeraus oli kuitenkin hieman liian vanhan näköinen myöhäisteiniksi, parta ja viikset olisi voinut jättää pois.
Mummon tytär, Jaana, on tyypillinen keski-ikäinen perheenäiti. Jaanan roolissa nähdään Annukka Blomberg. Annukka esittää Jaanan roolin mielestäni uskottavasti ja suuret tunteet tulevat hyvin esiin. Jaanan salarakkaan, Mikon, roolin esittää onnistuneesti Jukka Väinölä. Mikko on yksi Jaanan miehen, Reijon, parhaista ystävistä. Tämä asetelma juo jännitettä lavalle, etenkin kun Mikko päätyy asumaan Jaanan ja Reijon kotiin useammaksi yöksi. Reijon roolin tekee Pekka Kekäläinen. Pekka esittää tuttuun tapaan vanhaa, katkeraa, vihaista miestä. Hieman samantapainen roolisuoritus nähtiin muun muassa Äidinmaassa sekä Patriarkassa. Olisi mielestäni ihan virkistävää nähdä joku muukin vihaisen miehen roolissa vaihteeksi.
Reijon ja Jaanan tytärtä Liisaa esittää Sari Happonen. Mielestäni Sari on hieman epäonnistunut valinta esittämään goottihenkistä myöhäisteiniä. Sarin ääni ei mielestäni tuonut minkäänlaista teinivaikutelmaa. Roolihahmo oli hämmentävä. Taas Liisan poikaystävä Sipe, oikea rokkikukko, oli selkeä piristysruiske koko näytelmälle. Sipen roolissa nähdään onnistuneesti Atte Antikainen.
Näytelmän valosuunnittelu oli onnistunutta, mutta suurimmat kehuni saavat ehdottomasti äänisuunnittelu. Hieno äänimaailman yksityiskohta oli parvekkeen oven aukeamisen ääniefekti. Aina kun parvekkeen ovi aukesi, saimme kuulla hienovaraista tuulen tuisketta ja liikenteen ääniä. Näytelmässä kuultiin mukaansatempaavia musiikkiefektejä, muun muassa Abbalta ”Money, Money, Money”. Lopussa hieman surumielisen kohtauksen jälkeen kuultiin mielestäni tunnelmaltaan hieman epäsopivan pirteää musiikkia. Ehkä sillä yritettiin keventää surumielistä kohtausta komedian tasolle. Ohjauksen ja sovituksen tehnyt Jukka Keinonen oli tehnyt näytelmästä savolaisen version. Näyttelijät puhuivat murteella ja kuultiinpa sana Kalpakin mainittavan.
Tarinan juoni eteni sopivaan tahtiin. Juonenkäänteitä nähtiin useassa kohtaa. Näytelmä on komedia, mutta se oikeastaan nauratti vain muutamassa kohdassa. Loppu oli myöskin mielestäni todella surumielinen, ehkä liiankin komedialle. Lavastus oli onnistunut sotkuinen suurperheen koti täynnä kaikkea krääsää.
Suosittelisin näytelmää kaiken ikäisille teineistä ylöspäin. Näytelmässä kaikki ison ikähaarukan perheenjäsenet voivat naurahtaa tutun oloisille henkilöhahmoille. Itselleni tuli Teemun hahmosta aivan pikkuveljeni mieleen ja mummosta oma mummoni. Näytelmä on kevyt komedia täynnä samaistuttavia henkilöhahmoja ja sitä katsoessa katsoja viihtyy.
Kevättä kohti Non SolumHuhtikuu 201918.4.2019