”Astut hissiin, valitset kerroksen ja geneerinen hissimusiikki pyörähtää soimaan. Hissi alkaa liikkua ylöspäin. Matka vie useita, pitkältä tuntuvia sekunteja. Hissi kilahtaa. Ovet avautuu. Näet edessäsi lankun, jolle sinun tulisi astua. Pelästyt, mutta otat kuitenkin toisenkin askeleen. Tunnet olevasi lankulla. Tunnet, kuinka lankku heiluu allasi. Pystyt aistimaan pelon, joka vaanii takaraivossa. Liikutat jalkojasi vielä varovaisemmin lankkua pitkin. Kuitenkin askeleesi harhautuu. Alat putoamaan.”
Virtuaalitodellisuus pystyy tarjoamaan monia todella uskomattomia kokemuksia, kuten edellä mainittu kertomus lankusta. Laittaessasi virtuaalilasit päähän, pystytään huijaamaan aisteja todella vahvasti. Monesti esitellessä virtuaalitodellisuutta juuri tämän avustuksella, ihmiset luulevat oikeasti, että he ovat lankulla. Kävelymekaniikkakin sopeutuu siihen. Sitä ei tajua, että oikeasti et ole lankulla, vaan tukevasti lattialla.
VirtuaaliKlassikka
Klassikalla on todella vahva teknologiatoiminta käynnissä opiskelijoiden keskuudessa, jonka yksi, merkittävä osa on virtuaalitodellisuuden tutkiminen. Viime lukukauteen loppunut #FinEduVR-hanke ja vielä pyörivä GloVR-hanke mahdollistavat, että pystymme tutkimaan eri laitteita, kuten 360-kameroita ja virtuaalilaseja hyödyntäen, kuinka niitä voitaisiin hyödyntää opetuksessa. Monet ovatkin varmasti jo päässeet bongaamaan Salmisen Riikan virtuaalilasit päässä oppituntia vetämästä.
Virtuaalitodellisuuden yksi merkittävä osa on virtuaalinen kierros koulussamme, johon voit tutustua sivuillamme. Hankkiutumalla mukaan toimintaan pääset näkemään, mitä kaikkea hienoa oikeasti teknologian avulla voidaan toteuttaa – saatat jäädä koukkuun! Tutkintakohteisiin kuuluu muunmuassa erilaiset virtuaalilasit, 360°-kamerat, dronet, alustat ja sovellukset.
Kuinka eksyä mukaan toimintaan?
Se on helppoa, tartu hihasta! Kerromme mielellämme ja avustamme kokeilemaan virtuaalitodellisuutta, ja kaipaamme aina uusia vahvistuksia kokeilemaan ja tutkimaan. Tarvitseeko jonkin spesifin taidon ennakkoon? Ei, into tutustua uusiin asioihin on enemmän kuin riittävästi.
Tekniikkatiimi vastaa salitekniikasta
Kuten olet saattanut huomata, opiskelijatiimimme vastaa myös salin äänitekniikasta, valotekniikasta, videotykistä ja suoratoistoista. Olemme pieni intensiivinen tiimi, joka huumorin kautta toteuttaa tapahtumien ”näkymättömän” puolen, ja jota ei termit XLR tai VGA tai DMX pelota. Eikä sitä tiedä, vaikka tiimimme olisi tekemässä keikkaa jollekin ulkopuoliselle toimijalle, josta saisi vähän taskurahaa. Eli kaikesta tekniikkatoiminnasta saat merkintöjä työtodistukseen, ja saat todella merkittävän todistuksen tulevalle työnantajalle näytettäväksi. Mitään ei tarvitse ennakkoon osata, me tekniikkatiimiläiset opetamme mielellämme. Ei ole tehtävää, jota kukaan ei osaisi tehdä ilman perehdytystä.
Digitutorit jeesaavat tietokoneongelmissa
Oletko aina halunnut oppia jotain uutta tietokoneista, etkä pelkää Googlea? Klassikalla toimii aktiivisia digitutoreita, ketkä auttavat opiskelijoita heidän tietokoneissa olevien ongelmien kanssa. Toimintaan pääsee mukaan kaikki kiinnostuneet, ja ainoa vaatimus on halu oppia jotain uutta! Pystyäksesi auttamaan muita, sinun ei tarvitse olla guru, koska tutkiessa ongelmaa ja selvittäessä sitä tulet huomaamatta oppineeksi jotain uutta tietokoneiden mystisestä maailmasta. Eikä tarvitse pelätä, jos ei jotain tiedä, kysyvä ei koskaan tieltään eksy ja muut digitutorit auttavat mielellään.
Ja viimeiseksi lukiolaisen tärkein markkinointivaltti käyttöön: ”kaikesta tästä saa kurssimerkintöjä”!
Non Solum - Lokakuu 201824.8.2018