Todellisuudesta toiseen tekniikan avustuksella

Tuomas Alanen

”As­tut his­siin, va­lit­set ker­rok­sen ja ge­nee­ri­nen his­si­mu­siik­ki pyö­räh­tää soi­maan. His­si al­kaa liik­kua ylös­päin. Mat­ka vie usei­ta, pit­käl­tä tun­tu­via se­kun­te­ja. His­si ki­lah­taa. Ovet avau­tuu. Näet edes­sä­si lan­kun, jol­le si­nun tu­li­si as­tua. Pe­läs­tyt, mut­ta otat kui­ten­kin toi­sen­kin as­ke­leen. Tun­net ole­va­si lan­kul­la. Tun­net, kuin­ka lank­ku hei­luu al­la­si. Pys­tyt ais­ti­maan pe­lon, joka vaa­nii taka­rai­vos­sa. Lii­ku­tat jal­ko­ja­si vie­lä va­ro­vai­sem­min lank­kua pit­kin. Kui­ten­kin as­ke­lee­si har­hau­tuu. Alat pu­to­a­maan.”

Vir­tu­aa­li­to­del­li­suus pys­tyy tar­jo­a­maan mo­nia to­del­la us­ko­mat­to­mia ko­ke­muk­sia, ku­ten edel­lä mai­nit­tu ker­to­mus lan­kus­ta. Lait­ta­es­sa­si vir­tu­aa­li­la­sit pää­hän, pys­ty­tään hui­jaa­maan ais­te­ja to­del­la vah­vas­ti. Mo­nes­ti esi­tel­les­sä vir­tu­aa­li­to­del­li­suut­ta juu­ri tä­män avus­tuk­sel­la, ih­mi­set luu­le­vat oi­ke­as­ti, että he ovat lan­kul­la. Kä­ve­ly­me­ka­niik­ka­kin so­peu­tuu sii­hen. Sitä ei ta­jua, että oi­ke­as­ti et ole lan­kul­la, vaan tu­ke­vas­ti lat­ti­al­la.

Vir­tu­aa­liK­las­sik­ka

Klas­si­kal­la on to­del­la vah­va tek­no­lo­gi­a­toi­min­ta käyn­nis­sä opis­ke­li­joi­den kes­kuu­des­sa, jon­ka yksi, mer­kit­tä­vä osa on vir­tu­aa­li­to­del­li­suu­den tut­ki­mi­nen. Vii­me luku­kau­teen lop­pu­nut #Fi­nE­duVR-han­ke ja vie­lä pyö­ri­vä GloVR-han­ke mah­dol­lis­ta­vat, että pys­tym­me tut­ki­maan eri lait­tei­ta, ku­ten 360-ka­me­roi­ta ja vir­tu­aa­li­la­se­ja hyö­dyn­tä­en, kuin­ka nii­tä voi­tai­siin hyö­dyn­tää ope­tuk­ses­sa. Mo­net ovat­kin var­mas­ti jo pääs­seet bon­gaa­maan Sal­mi­sen Rii­kan vir­tu­aa­li­la­sit pääs­sä oppi­tun­tia ve­tä­mäs­tä.

Vir­tu­aa­li­to­del­li­suu­den yksi mer­kit­tä­vä osa on vir­tu­aa­li­nen kier­ros kou­lus­sam­me, jo­hon voit tu­tus­tua si­vuil­lam­me. Hank­kiu­tu­mal­la mu­kaan toi­min­taan pää­set nä­ke­mään, mitä kaik­kea hie­noa oi­ke­as­ti tek­no­lo­gi­an avul­la voi­daan to­teut­taa – saa­tat jää­dä kouk­kuun! Tut­kin­ta­koh­tei­siin kuu­luu muun­mu­as­sa eri­lai­set vir­tu­aa­li­la­sit, 360°-ka­me­rat, dro­net, alus­tat ja so­vel­luk­set.

Kuin­ka ek­syä mu­kaan toi­min­taan?

Se on help­poa, tar­tu hi­has­ta! Ker­rom­me mie­lel­läm­me ja avus­tam­me ko­kei­le­maan vir­tu­aa­li­to­del­li­suut­ta, ja kai­paam­me aina uu­sia vah­vis­tuk­sia ko­kei­le­maan ja tut­ki­maan. Tar­vit­see­ko jon­kin spe­si­fin tai­don en­nak­koon? Ei, into tu­tus­tua uu­siin asi­oi­hin on enem­män kuin riit­tä­väs­ti.

Tek­niik­ka­tii­mi vas­taa sali­tek­nii­kas­ta

Ku­ten olet saat­ta­nut huo­ma­ta, opis­ke­li­ja­tii­mim­me vas­taa myös sa­lin ääni­tek­nii­kas­ta, valo­tek­nii­kas­ta, vi­de­o­ty­kis­tä ja suo­ra­tois­tois­ta. Olem­me pie­ni in­ten­sii­vi­nen tii­mi, joka huu­mo­rin kaut­ta to­teut­taa ta­pah­tu­mien ”nä­ky­mät­tö­män” puo­len, ja jota ei ter­mit XLR tai VGA tai DMX pe­lo­ta. Eikä sitä tie­dä, vaik­ka tii­mim­me oli­si te­ke­mäs­sä keik­kaa jol­le­kin ulko­puo­li­sel­le toi­mi­jal­le, jos­ta sai­si vä­hän tas­ku­ra­haa. Eli kai­kes­ta tek­niik­ka­toi­min­nas­ta saat mer­kin­tö­jä työ­to­dis­tuk­seen, ja saat to­del­la mer­kit­tä­vän to­dis­tuk­sen tu­le­val­le työn­an­ta­jal­le näy­tet­tä­väk­si. Mi­tään ei tar­vit­se en­nak­koon osa­ta, me tek­niik­ka­tii­mi­läi­set ope­tam­me mie­lel­läm­me. Ei ole teh­tä­vää, jota ku­kaan ei osai­si teh­dä il­man pe­reh­dy­tys­tä.

Digi­tu­to­rit jee­saa­vat tie­to­kone­on­gel­mis­sa

Olet­ko aina ha­lun­nut op­pia jo­tain uut­ta tie­to­ko­neis­ta, etkä pel­kää Goog­lea? Klas­si­kal­la toi­mii ak­tii­vi­sia digi­tu­to­rei­ta, ket­kä aut­ta­vat opis­ke­li­joi­ta hei­dän tie­to­ko­neis­sa ole­vien on­gel­mien kans­sa. Toi­min­taan pää­see mu­kaan kaik­ki kiin­nos­tu­neet, ja ai­noa vaa­ti­mus on halu op­pia jo­tain uut­ta! Pys­ty­äk­se­si aut­ta­maan mui­ta, si­nun ei tar­vit­se olla guru, kos­ka tut­kies­sa on­gel­maa ja sel­vit­tä­es­sä sitä tu­let huo­maa­mat­ta op­pi­neek­si jo­tain uut­ta tie­to­ko­nei­den mys­ti­ses­tä maa­il­mas­ta. Eikä tar­vit­se pe­lä­tä, jos ei jo­tain tie­dä, ky­sy­vä ei kos­kaan tiel­tään eksy ja muut digi­tu­to­rit aut­ta­vat mie­lel­lään.

Ja vii­mei­sek­si lu­ki­o­lai­sen tär­kein mark­ki­noin­ti­valt­ti käyt­töön: ”kai­kes­ta täs­tä saa kurs­si­mer­kin­tö­jä”!

Non So­lum - Loka­kuu 201824.8.2018