Tänä lukuvuonna meillä klassikkalaisilla oli mahdollisuus oppia yrittäjyyden taitoja ilmaisella Startup High School:n kolmella verkkokurssilla. Kurssit sisälsivät mm. tunnettujen eri alojen yrittäjien videoluentoja sekä itse suoritettavia tehtäviä, joiden kautta havainnoitiin omia vahvuuksia ja opittiin yrittäjyydestä. Jokainen kurssille osallistunut sai lähteä tutkimaan yrittäjyyttä oman ideansa näkökulmasta ja edetä halutessaan jopa sen toteuttamiseen.
100 kurssilaista
Kurssille valittiin 100 henkilöä ja 2017 vuosi oli ensimmäinen, jona kurssi pidettiin. Tulevaisuuden suunnitelmissa olisi, että kurssin oppilaiden määrä nousisi sadasta tuhanteen ja sitä mukaa lähtisi laajentumaan.
Kurssi toimi kokonaan netissä ja jokaisella oppilaalla oli omat tunnukset, joiden avulla pääsi sivulle, jossa opiskeleminen tapahtui. Kurssilla oli myös käytössä Facebook-ryhmä, jota kautta oikeastaan kaikenlainen yhteydenpito niin opettajien ja oppilaiden kuin oppilaiden kanssa keskenään tapahtui.
Kurssin etusivulta nähdään neljä laatikkoa, ensimmäinen on tervetuloa-osio, jossa kerrotaan, miten kurssi toimii, ja kolme muuta ovat kursseja, jotka syventyvät yrittäjyyteen omilla tavoillaan.
Duudsonit, Arman Alizad ja Hjallis Harkimo
Kurssi itsessään koostui erilaisista alaotsikoista, joiden alla oli kohtia, ja niissä sitten aina yksi video ja kysymyksiä koskien sitä kyseisen kohdan asiaa. Videoilla nähtiin opettajia, jotka olivat eri alojen asiantuntijoita esimerkiksi Duudsonit, Arman Alizad ja Hjallis Harkimo. Jokaisen kohdan ensimmäinen tehtävä oli kirjoittaa sitaatti jonkun videolla olevan asiantuntijan sanomisista. Kolmas kurssi, Suunnitelmallinen tekeminen, oli kuitenkin erilainen: sitä tehtiin UP1 ja UP2 aikana, siinä ikään kuin keksittiin ja konkretisoitiin yrittäjyyteen liittyvä idea.
Kertun Sointu-idea
Klassikasta kurssilla mukana olleen Kerttu Snäkinin idea on Sointu-niminen arkkitehtitoimisto, jossa suunnitellaan taloja ja toimistoja. Yrityksen nimi tulee siitä, että kaikki rakennukset ja infrastruktuuri pitää sointua ympäristön kanssa, eikä toisinpäin. Tulevaisuuden ekologisuus olisi tärkeässä osassa.
Idea eroaa muista integroitumalla mahdollisimman monen toimen kanssa, insinöörien ja muiden firmojen kanssa. Tästä tulisi asiakkaalle toimivat kokonaisuus, jossa ei tarvitsisi huolehtia jokaisesta asiasta, joita ei saa yleensä yhdestä firmasta.
Kerttu halusi toteuttaa idean sen takia, että hän haluaisi isona olla arkkitehti ja perustaa oman yrityksen.
”Lisäksi siinä saisi olla itsensä pomo.”
Mediapersoonat lisäsivät kurssin kiinnostavuutta
Startup High Schoolissa verkkolehden taittojärjestelmää suunnitellut Tuomas Alanen piti kursseja hyödyllisenä: ”Startup High School antaa valmiudet kehittää omaa ajatteluaan ja ideoitaan sekä antaa myöskin hyviä vinkkejä omaan jaksamiseen. Mediapersoonat ja itse yrittäjät kertomassa yrittäjyydestä olivat luonteva osa kurssimateriaalia ja he pystyivät myös tuomaan omien yrityksiensä myötä esille todellisia tapahtumia, joista voi oppia jotain hyödyllistä tulevaisuudessa.”
Startup High Schoolista saa hyvin sen idean, että varsinkin tulevaisuutta katsoen opiskelemme itseämme varten. Kurssilla ei ollut mitään kokeita, joita joku olisi tarkastanut ja sitä kautta päätettäisiin, onko osallistuja tarpeeksi hyvä, vaan kurssilla opiskeltiin asioita: Se oli tärkeintä. Lisäksi tämän kautta avautui todella hieno mahdollisuus päästä osaksi Slushia – paikkaa, jossa yrittäjyys kukoistui, ja vieläpä ilmaiseksi.
Non Solum - kesäkuu 201811.4.2018