Klassikan henki - Jyrki

Pert­tu Kor­ho­nen

1) Mil­lai­sek­si koet Klas­si­kan hen­gen?

”Ihan lois­ta­va! En voi­si ku­vi­tel­la pa­rem­paa kou­lun hen­keä.”

2) Mi­ten kau­an olet ol­lut töis­sä tääl­lä?

”Olen toi­mi­nut va­ki­tui­ses­ti leh­to­rin vi­ras­sa 20 vuot­ta. Pi­täi­si käy­dä kau­pun­gin­ta­lol­la vas­taan­ot­ta­mas­sa pre­nik­ka eli jon­kin­nä­köi­nen mi­ta­li. Olen myös ol­lut Klas­si­kas­sa kak­si vuot­ta vir­kaa en­nen yleis­ur­hei­lu­val­men­ta­ja­na, jo­ten Klas­si­kan hen­keä on tul­lut hais­tel­tua jo aika pit­kään.”

3) Mil­lai­nen on työ­ilma­pii­ri?

”Työ­ilma­pii­ri on kuin Klas­si­kan hen­ki, eli hyvä. Opet­ta­jat tu­le­vat toi­meen tois­ten­sa, ku­ten myös opis­ke­li­joi­den kans­sa. Toi­vot­ta­vas­ti viih­ty­mi­nen on mo­lem­min­puo­lis­ta!”

4) Ovat­ko opis­ke­li­jat mu­ka­via?

”Ku­ten edel­li­ses­tä vas­tauk­ses­ta voi pää­tel­lä, ei voi va­lit­taa!”

5) Mikä on suo­sik­ki­kurs­si­si?

”Hmm, tämä on paha. Kai­kis­sa kurs­seis­sa on omat puo­len­sa, ja jo­kai­sen voi teh­dä mie­lei­sek­seen. Tie­tyn­lai­set haas­teet ja työn te­ke­mi­nen yli­pää­tään an­taa aina pal­kit­se­vuu­den tun­teen. Kaik­kien kurs­sien muo­dos­ta­ma moni­puo­li­nen ko­ko­nai­suus on myös omal­la ta­val­laan pal­kit­se­va.”

6) Mikä te­kee Klas­si­kas­ta viih­tyi­sän?

”Ilma­pii­ris­tä, opis­ke­li­jois­ta ja kol­le­gois­ta on jo sa­not­tu pal­jon, ja nii­den li­säk­si ei voi va­lit­taa myös­kään ti­lois­ta. Vaik­ka tal­vel­la opis­ke­li­joi­den mie­les­tä aula on ve­toi­sa ja ti­lat ylei­ses­ti kyl­miä, itse kou­lu­ra­ken­nus kaik­ki­ne ti­loi­neen on kai­ken kaik­ki­aan viih­tyi­sä ja toi­mi­va.”

7) Mikä on am­ma­tis­sa­si pa­ras­ta? Entä haas­ta­vin­ta?

”Pa­ras­ta on työn moni­puo­li­suus ja vaih­te­le­vuus: on val­men­nus­ta, ter­veys­tie­toa ja pe­rus­lii­kun­taa. Haas­tet­ta tar­jo­aa se, että pi­tää huo­noi­na­kin päi­vi­nä olla jat­ku­vas­ti läs­nä ja skarp­pi­na nuor­ten kans­sa. Mie­les­tä­ni opis­ke­li­joi­den työ­ilma­pii­ri ja in­nos­tus läh­tee aika pit­käl­ti opet­ta­jan kaut­ta.”

8) Mikä on opin­to­vuo­den koho­koh­ta?

”Ylei­ses­ti van­ho­jen­tans­se­ja kaik­ki­ne har­joi­tuk­si­neen ja hie­noi­ne juh­li­neen pi­de­tään lii­kun­nan­o­pet­ta­jien koho­koh­ta­na ja kyl­lä­hän se näin on – se on ta­val­laan mei­dän opet­ta­jien näy­tön paik­ka. Tuki- ja lii­kun­ta­elin­sai­rau­den kans­sa kurs­sin läpi­vie­mi­nen on iso haas­te ja sii­tä sel­vi­ä­mi­nen pal­kit­see.”

9) Mil­lai­set ter­vei­set ha­lu­at lä­het­tää leh­den lu­ki­joil­le?

”Jat­ke­taan vä­hin­tään­kin sa­maan mal­liin. Meil­lä on hyvä kou­lu ja hy­vät ih­mi­set, ja toi­vot­ta­vas­ti yh­teis­työ tu­lee jat­ku­maan yhtä hie­nois­sa mer­keis­sä. Roh­ke­as­ti vaan opis­ke­li­jat ot­ta­maan kan­taa asi­oi­hin ja kom­mu­ni­koi­maan opet­ta­jien kans­sa, yri­te­tään yh­des­sä ke­hit­tää kou­lu­yh­tei­söä!”

Non So­lum 2/2013Tou­ko­kuu 201315.5.2013