Klassikan henki - Ritva

Juu­so Jon­ni­nen

1) Mil­lai­sek­si koet Klas­si­kan hen­gen?

”Hy­väk­si. Jo­kai­nen voi omal­la koh­dal­laan miet­tiä, mil­tä tun­tuu tul­la tän­ne. Kyl­lä­hän Klas­si­kal­le on mu­ka­va tul­la töi­hin. Mi­nus­ta on mu­ka­va men­nä luok­kaan oppi­tun­nil­le. Klas­si­kan hen­ki on kyl­lä hyvä, mut­ta se ei py­syi­si kos­kaan yllä noin vain, vaan sitä pi­tää aina ke­hit­tää.”

 2) Mi­ten kau­an olet ol­lut töis­sä tääl­lä?

”Vuo­des­ta 1995.”

 3) Mil­lai­nen on työ­ilma­pii­ri?

”Työ­ilma­pii­ri on hyvä. Tääl­lä saa jo­kai­nen teh­dä työ­tään omal­la per­soo­nal­laan sil­lä ta­val­la, että se on mie­le­käs­tä. Työ­yh­tei­sö an­taa teh­dä sitä omal­la per­soo­nal­la.”  

 4) Ovat­ko opis­ke­li­jat mu­ka­via?

”Tuo­hon ei voi muu­ta vas­ta­ta kuin ovat. Mei­dän kou­lun opis­ke­li­jat us­kal­ta­vat sa­noa asi­oi­ta opet­ta­jil­le, ett­ei tar­vit­se pe­lä­tä, että opet­ta­ja suut­tuu.”

 5) Mikä on suo­sik­ki­kurs­si­si?

Rit­va esit­ti vä­lit­tö­mäs­ti mi­nul­le ky­sy­myk­sen, että ar­vai­sin­ko sen. Kak­si ker­taa vas­tat­tu­a­ni vää­rin hän ker­toi oi­ke­an vas­tauk­sen. ”Suo­sik­ki­kurs­si­ni on eh­dot­to­mas­ti his­sa 2 (tai­de ja aate his­to­ri­an kurs­si), kos­ka se on lä­hel­lä sy­dän­tä. Sii­nä on sy­väl­li­sim­min an­net­ta­vaa ja sii­hen olen yrit­tä­nyt ot­taa mu­kaan tie­to­tek­niik­kaa ja kuva-ana­lyy­sia. Sii­nä on help­po ke­hit­tää it­se­ään.”   

 6) Mikä te­kee Klas­si­kas­ta viih­tyi­sän?

”En­sim­mäi­se­nä olem­me me kaik­ki, ih­mi­set. Sit­ten tu­le­vat vas­ta sei­nät ja muut ti­lat. Ha­lu­an ko­ros­taa myös sitä, että toi­sin kuin muis­sa lu­ki­ois­sa, meil­lä on vih­re­ää tääl­lä kou­lus­sa. Sii­tä Kris­sel­le kun­nia.”

 7) Mikä on am­ma­tis­sa­si pa­ras­ta? Entä haas­ta­vin­ta?

”Haas­ta­vin­ta on py­syä aina ajan ta­sal­la oppi­ai­neen si­säl­lä ja työs­ken­te­ly­ta­vois­sa (mm. uu­dis­tu­vat yo-kir­joi­tuk­set). His­to­ri­an puo­lel­la se on vä­hän hel­pom­paa kuin yh­teis­kun­ta­o­pis­sa. Haas­ta­vas­sa puo­les­sa löy­tyy myös am­ma­tin pa­ras puo­li, kos­ka ei pää­se kalk­keu­tu­maan. Li­säk­si pa­ras­ta on myös olla siel­lä luo­kas­sa.”

 8) Mikä on opin­to­vuo­den koho­koh­ta?

”Joku hyvä on­nis­tu­mi­nen ku­ten syk­syn yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­sis­sa on­nis­tu­mi­nen, jol­loin opis­ke­li­ja on yl­tä­nyt jon­ne­kin it­sel­le tosi hy­vään arvo­sa­naan. Se ei vält­tä­mät­tä ole lau­da­tur. Ne ovat nii­tä koho­koh­tia, kun miet­tii, mi­ten­kä tämä opis­ke­li­ja sai sen hom­man su­ju­maan näin hy­vin. Tai sit­ten ko­kees­sa osaa­mi­nen vä­läyt­tä­mäl­lä omil­la poh­din­noil­laan.”

 9) Min­kä­lai­set ter­vei­set ha­lu­at ker­toa leh­den lu­ki­joil­le?

”Ole yl­peä it­ses­tä­si, klas­sik­ka­lai­nen. Yl­peys myös vel­voit­taa toi­mi­maan kuin klas­si­ka­lai­set toi­mi­vat.”

Non So­lum 2/2013Tou­ko­kuu 201315.5.2013