Klassikan henki - Seppo

Juu­so Jon­ni­nen

1) Mil­lai­sek­si koet Klas­si­kan hen­gen?

Sep­po ajat­te­lee, että Klas­si­kan hen­ki läh­tee yh­des­sä te­ke­mi­ses­tä. Klas­si­kan hen­ki on hä­nen mie­les­tään hy­väs­sä voin­nis­sa.

 2) Mi­ten kau­an olet ol­lut töis­sä tääl­lä?

”Vuo­des­ta 1982”, ker­too Sep­po. Se­pon ural­le mah­tuu Klas­si­kan his­to­ri­aa, jol­loin Klas­si­kas­sa oli myös ylä­kou­lu.

 3) Mil­lai­nen on työ­ilma­pii­ri?

”Klas­si­kas­sa on tosi hyvä työ­ilma­pii­ri. Eri­tyi­ses­ti pi­dän sii­tä, että meil­lä on eri­lai­sia nä­ke­myk­siä, jois­ta pys­tym­me kes­kus­te­le­maan. Voim­me tuo­da eri mie­li­pi­teet esil­le ja sit­ten pää­tyä eri­lai­siin komp­ro­mis­si­rat­kai­sui­hin. Tääl­lä Klas­si­kas­sa ih­mi­sil­lä on eri­lai­set nä­ke­myk­set maa­il­mas­ta ja sii­tä huo­li­mat­ta voim­me tääl­lä kes­kus­tel­la asi­ois­ta rii­te­le­mät­tä.” 

 4) Ovat­ko opis­ke­li­jat mu­ka­via (jos ei il­men­ty­nyt 3:ssa)?

”Ovat! Tot­ta­kai! Se­hän se täs­sä työs­sä on kai­kis­ta an­toi­sin­ta, että tei­tä nuo­ria ta­paa ja it­se­kin py­syy pal­jon vir­ke­äm­pä­nä. Aina py­syy jol­lain ta­sol­la nuor­ten elä­män ryt­mis­sä mu­ka­na ja ajan ta­sal­la.”

 5) Mikä on suo­sik­ki­kurs­si­si?

”Eh­dot­to­mas­ti tuo nu­mee­ri­sen ma­te­ma­tii­kan kurs­si eli MAA12 -kurs­si. Mi­nus­ta sii­nä on se hie­no puo­li, että sii­nä pääs­tään so­vel­ta­maan ma­te­ma­tiik­kaa myös las­ki­men avul­la.”

 6) Mikä te­kee Klas­si­kas­ta viih­tyi­sän?

”Ih­mi­set ensi­si­jai­ses­ti tie­tys­ti. Te ak­tii­vi­set nuo­ret ja hen­ki­lö­kun­ta. Koh­tuu­hy­vät ti­lat. Ja Kris­sel­le pi­tää an­taa eri­tyis­kii­tos vi­her­kas­veis­ta. Ja kai­ken­lai­nen toi­min­ta.”

 7) Mikä on am­ma­tis­sa­si pa­ras­ta? Entä huo­noin­ta?

”Pa­ras­ta on ak­tii­vi­set nuo­ret, jot­ka ha­lu­a­vat op­pia uu­sia asi­oi­ta ja ha­lu­a­vat op­pia jopa ma­te­ma­tiik­kaa. Haas­ta­vin puo­li on pas­sii­vi­set opis­ke­li­jat, mi­ten hei­dät sai­si mu­kaan ja huo­maa­maan ma­te­ma­tii­kan hie­nous ja kau­neus.”

 8) Mikä on opin­to­vuo­den koho­koh­ta?

”Ei­kö­hän se ole kai­kil­la ke­vät- ja yli­op­pi­las­juh­la. Lu­ki­os­sa yli­op­pi­las­juh­la ko­ros­tuu vie­lä, kun useim­mil­la on kol­men vuo­den tiuk­ka työ­ru­pe­a­ma ta­ka­na, ja nä­kee, mi­ten nuo­ret puh­ke­a­vat kuk­kaan juh­las­sa lait­ta­es­saan val­ko­lak­kin­sa, val­ko­vuok­kon­sa, pää­hän­sä.” 

 9) Min­kä­lai­set ter­vei­set ha­lu­at ker­toa leh­den lu­ki­joil­le?

”Ol­kaa ak­tii­vi­sia! Lu­ki­jat tul­kaa mu­kaan tä­hän Non So­lu­min toi­min­taan, kos­ka tämä on yksi tapa osoit­taa ak­tii­vi­suut­ta ja muut­taa maa­il­maa.”

Non So­lum 2/2013Tou­ko­kuu 201315.5.2013